Snežienkova 1/A, 971 01 Prievidza
SK
CS

Ako zaviesť a certifikovať systém protikorupčného manažérstva podľa normy ISO 37001

KATEGÓRIA

 

 

 

S pojmom korupcia a korupčné správanie sa vyskytuje pomerne často v rôznych formách. Paradoxne podľa prieskumov majú tendenciu ku korupčnému správaniu ľudia s vyšším vzdelaním a to až v 75% prípadoch výskytu korupcie. Podľa štúdií Európskeho parlamentu stojí korupcia EÚ ročne v rozmedzí od 179 miliárd eur až do 990 miliárd eur.

 

Napriek uvedeným stratám len veľmi málo spoločností a štátnych inštitúcií komplexne rieši problematiku korupcie. Na Slovensku má zatiaľ iba malý počet spoločností jasne zadefinované protikorupčné pravidlá. Prevažne ide o väčšie medzinárodne pôsobiace spoločnosti alebo spoločnosti, ktoré sa s korupciou už stretli a bráni im v podnikaní.


Na Slovensku sú v niektorých sektoroch pomerne silné korupčné štruktúry, ktoré bude náročné dostať pod kontrolu. Veľa spoločností vníma najväčšiu korupciu práve vo verejnom sektore a preto vnímajú riziko odhalenia korupcie ako minimálne. Je to aj napriek tomu, že pred dvoma rokmi vstúpil do platnosti zákon o trestnej zodpovednosti právnických osôb. Podľa nového zákona štát môže stíhať právnické osoby, môže ich pokutovať alebo dokonca zrušiť v prípade, ak niektorý zo zamestnancov alebo majiteľov bude korumpovať svoje prostredie.


Ako podpora boja proti korupcii vznikol systém protikorupčného manažérstva podľa požiadaviek normy ISO 37001, ktorý aktuálne ide pomerne rýchlo do popredia. Na Slovensku sa napríklad zavedeniu a certifikácii systému protikorupčného manažérstva nevyhnú stanice technickej kontroly, ktoré majú certifikáciu povinnú absolvovať najneskôr do 20.5.2021. Uvedený termín platí pre STK zriadené pred dátumom 20.5.2018.

 

Novozaložené STK sú povinné absolvovať certifikáciu pred spustením prevádzky. Zavedenie požiadaviek normy ISO 37001 v staniciach STK je hlavne z dôvodu, že je preukázaná korupcia hlavne pri práci technikov vykonávajúcich kontrolu vozidiel. Certifikáciu každopádne netreba nechať na poslednú chvíľu, nakoľko samotný proces implementácie trvá 3 – 6 mesiacov a môže vzniknúť s dostupnosťou kapacít poradenských a certifikačných spoločností.


Norma ISO 37001 pozostáva z usmernení ako účinne predchádzať korupcii a je určená hlavne pre súkromné spoločnosti, verejný a neziskový sektor. Prináša návod aktivít a opatrení, ktorých implementácia podporuje budovanie etického prostredia a eliminuje individuálne zlyhanie zamestnancov.


Uvádzame vybrané požiadavky normy ISO 37001, ktoré by mala organizácia zaviesť do praxe:

  • Organizácia by mala mať vytvorený návod, ako postupovať pri korupčných situáciách, ako ich riešiť alebo im predchádzať. S návodom by mal byť oboznámený každý zamestnanec, ktorý môže prísť do styku s úplatkami.
  • V organizácii by mala byť určená osoba, ktorá zodpovedá za udržiavanie systému protikorupčného manažérstva a je pre danú úlohu kompetentná, nezávislá a má dostatočnú autoritu.
  • Organizácia musí zaviesť postupy, ktoré pracovníkov podporujú v protikorupčnom správaní a umožňujú im anonymne oznamovať úplatkárstvo. Organizácia musí s takýmto oznámení dôverne zaobchádzať a chrániť oznamovateľov pred prípadnými problémami, ktoré sa môžu spájať s oznámením. Zároveň organizácia musí zabezpečiť aby všetci zamestnanci poznali postupy oznamovania a boli schopní ich uplatňovať v praxi.
  • Organizácia musí v prípade oznámenia vykonať šetrenie problému a následne vykonať nápravné opatrenia.
  • Organizácia musí posudzovať riziká úplatkárstva a na základe definovaných rizík nastaviť primeranú úroveň kontrol, opatrení a vyhodnocovaní účinnosti realizovaných opatrení.
  • Organizácia by mala prehodnotiť podmienky pre zamestnancov a preskúmať, či nie sú stimulovaný k úplatkárskemu správaniu.

 

Implementácia systému protikorupčného manažérstva môže výrazne znížiť korupčné správanie, čím sa zároveň zlepší podnikateľské prostredie. Plnenie požiadaviek normy ISO 37001 môže zároveň slúžiť ako poľahčujúca okolnosť pre právnické osoby v prípade trestného konania ako dôkaz, že sa snažili o dostatočné zabezpečenie zníženia korupčného správania zamestnancov.

 

Zdroj:
ISO 37001:2016
TÜV SÜD Journal 03/2019

Podobné články:
Systém manažérstva proti úplatkárstvu ISO 37001 – nová povinnosť pre všetky STK
 

Podobné články

Ako sa stať manažérom kvality?

Ako sa stať manažérom kvality?

KATEGÓRIA

Manažér kvality, Quality Manager, Quality-Assurance, Quality Assurance Manager, Senior Quality Assurance Analyst, QM. V podstate ide vždy o to isté len inak napísané. Je to osoba, ktorá má na starosti kvalitu v spoločnosti, je zodpovedná za jej udržiavanie, riadenie a celkovú koordináciu. Pojmy ako kvalita nebudeme bližšie predstavovať, predpokladáme, že keď ste sa ocitli na našej stránke, poznáte uhol pohľadu.

Zobraziť viac
Stali sme sa členmi rodiny AIAG. Čo to pre Vás znamená?

Stali sme sa členmi rodiny AIAG. Čo to pre Vás znamená?

KATEGÓRIA

Spoločnosť CeMS, s.r.o. sa stala členom AIAG – The Automotive Industry Action Group. AIAG je nezisková organizácia, v ktorej výrobcovia, dodávatelia, poskytovatelia služieb, vládne subjekty a jednotlivci z akademickej pôdy spolupracujú už viac ako 37 rokov na znižovaní nákladov a komplexnosti dodávok v automobilovom reťazci. 

Zobraziť viac
Total Productive Maintenance: cesta k takmer bezporuchovej výrobe - Druhá časť

Total Productive Maintenance: cesta k takmer bezporuchovej výrobe - Druhá časť

KATEGÓRIA

TPM je program, ktorý podstatne ovplyvňuje a mení vzťahy oddelení a pracovníkov, hoci to nie je primárny cieľ. Zmeny preto musia byť vykonané postupne, v krokoch tak, aby sa na pevných základoch dal vybudovať ďalší stupeň. Pokiaľ sa podnik rozhodne zaviesť TPM, musí to byť rozhodnutie jasné a nezvratné.

Zobraziť viac
Total Productive Maintenance: cesta k takmer bezporuchovej výrobe -  Prvá časť

Total Productive Maintenance: cesta k takmer bezporuchovej výrobe - Prvá časť

KATEGÓRIA

Po obnove vojnou zničeného hospodárstva Japonska sa do popredia dostala otázka údržby strojov. Výrobné závody pracovali metódami preventívnej a produktívnej údržby, ktoré boli importované z USA. Ich základom bola myšlienka predísť poruche predtým, ako nastane a tým ušetriť zdroje nutné na obnovu chodu zariadenia. Naviac zásah do zariadenia bol zrealizovaný plánovane, čím bol vykonaný oveľa efektívnejšie, ako pri neplánovanej poruche.

Zobraziť viac

Newsletter