Hurbanovo námestie 19/45, 972 01 Bojnice
SK
CS

Zmluvní dodávatelia a outsourcing v ISO 45001:2018

KATEGORIE

 

Nová norma 45001: 2018 v kapitole 8.1.4 Sprostredkovanie a nákup, rozdelila riadenie sprostredkovania a nákupu produktu a služieb na dve skupiny:

Zmluvní dodávatelia - bod normy 8.1.4.2  
Organizácia musí koordinovať svoj proces (procesy) sprostredkovanie a nákupu so svojimi zmluvnými dodávateľmi s cieľom identifikovať nebezpečenstvo a posudzovať a riadiť riziká v oblasti BOZP vyplývajúce z
a) činností a operácií zmluvných dodávateľov, ktorí majú dopad na organizáciu;
b) činností a operácií organizácie, ktoré majú dopad na pracovníkov zmluvných dodávateľov;
c) činností a operácií zmluvných dodávateľov, ktorí majú vplyv na ostatné zainteresované strany na pracovisku.
Organizácia musí zabezpečiť, aby zmluvní dodávatelia a ich pracovníci plnili požiadavky systému manažérstva BOZP organizácie. Proces (procesy) organizácie pre sprostredkovanie a nákup musí vymedzovať a uplatňovať kritériá bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci pre výber zmluvných dodávateľov.
Môže byť užitočné zahrnúť do zmluvných dokumentov kritériá bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci pre zmluvných dodávateľov.
 

Dodávateľ v režime "outsourcing" - bod normy 8.1.4.3 
Organizácia musí zabezpečiť, aby externé funkcie a procesy boli riadené. Organizácia musí zabezpečiť, aby jej opatrenia v rámci outsourcingu boli v súlade s požiadavkami právnych predpisov a iných požiadaviek a s dosahovaním plánovaných výstupov systému manažérstva BOZP. 
Druh a úroveň riadenia uplatňované na týchto funkciách a procesov musia byť vymedzené v rámci systému manažérstva BOZP.
Koordinácia s externými poskytovateľmi môže pomôcť organizácii riešiť akýkoľvek vplyv, ktorý má outsourcing na výkonnosť v oblasti BOZP.


Porovnanie rozdielneho prístupu (podľa princípov stanovených normou 45001), u zmluvných dodávateľov a u dodávateľov v režime outsourcingu.

 

Porovnanie prvkov normy  8.1.4.2 a 8.1.4.3

8.1.4.2 Zmluvní dodávatelia

8.1.4.3 Outsourcing

Proces

Proces sprostredkovania a nákupu.

Proces prevzatia funkcií alebo procesov firmy dodávateľom.

Činnosti

Vlastné činnosti objednávateľa koordinovať s činnosťami dodávateľa.

Zabezpečiť, aby funkcie a procesy zabezpečované externe boli riadené.

Riadenie rizík a BOZP

Pre výber zmluvných dodávateľov vymedzovať a uplatňovať kritériá bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci.

Za cieľ je riziká riadiť.

Zabezpečiť, aby opatrenia v rámci outsourcingu (vrátane rizík), boli nielen v súlade s požiadavkami právnych predpisov a iných požiadaviek, ale aj s dosahovaním zamýšľaných výstupov systému manažérstva BOZP.

Systém manažérstva BOZP

Musia plniť požiadavky systému manažérstva BOZP.

Funkcie a procesy riešené outsourcingom musia byť zapracované v systéme manažérstva BOZP.

 

Vysvetlenie rozdielu medzi zmluvným dodávateľom a dodávateľom v režime outsourcingu:

Zmluvný dodávateľ: 
Pokiaľ sa odpad odovzdáva firme oprávnenej nakladať s odpadmi, ale vlastné odpadové hospodárstvo vo firme napr. zhromažďovanie odpadu je zaisťované zamestnancami pôvodného pôvodcu odpadu, zabezpečované vašou firmou, tak je firma odvážajúca odpady - zmluvným dodávateľom.

Outsourcing: 
Celý proces nakladania s odpadom v priestoroch firmy a odvoz odpadov zabezpečuje poverená oprávnená organizácia resp. osoba oprávnená nakladať s odpadmi - jedná sa o outsourcing. 

Dôležité je, či túto činnosť / proces zabezpečuje komplexne a či pre túto službu využíva vlastných zamestnancov.
 

Podobné články

Jak udržet metodu 5S funkční

Jak udržet metodu 5S funkční

KATEGORIE

Zaprvé je třeba přiznat, že neexistuje přesný návod jako metodu 5S udržet. Ani my Vám zde neprozradíme nějaké revoluční řešení. Bylo by to velmi jednoduché. Pokusíme se Vám poskytnout pár rad a triků tak, aby Vaši zaměstnanci nepovažovali 5S za otravování a aby spolupracovaly na její udržování a funkčnosti.

Zobrazit víc
Rizika a chyby při implementaci systému managementu

Rizika a chyby při implementaci systému managementu

KATEGORIE

Základem úspěšné implementace systému managementu jakosti v podniku je efektivní zavedení politiky, cílů a procesů, které formuluje vedení podniku. Vedoucí pracovníci musí být stoprocentně přesvědčeni o smyslu projektu implementace.Úspěch, respektive neúspěch zavedení systému managementu jakosti spočívá často v kompatibilitě koncepce kvality s podnikatelskou filozofií. Když se koncepce kvality buduje podle požadavků normy ČSN EN ISO 9001 a v souladu s podnikatelskou filozofií společnosti, existují dobré vyhlídky na pozitivní výsledky zavedení systému managementu jakosti.

Zobrazit víc

Newsletter