Hurbanovo námestie 19/45, 972 01 Bojnice
SK
CS

8 základných bodov ako zlepšiť aktívne počúvanie

KATEGÓRIA

Ľudia sú schopní zapamätať si od 25% do 50% toho, čo počujú (zdroj: Keld Jensen The Trust Factor: Negotiating in SMARTnership). To znamená že minimálne polovica toho, čo poviete svojím zamestnancom, nadriadenému alebo partnerovi sa vytratí do neznáma.
Čo ak to bola presne tá dôležitá časť?

Správnym aktívnym počúvaním dokáže človek zachrániť nejedno priateľstvo, manželstvo alebo prácu.

Aktívne verzus pasívne počúvanie

 

Aktívne počúvanie je zámerné počúvanie, kedy sa aktívne uisťujeme, že sme porozumeli a správne interpretovali nie len jednotlivé slová ale aj významu celej správy. To vyžaduje trpezlivosť, energiu a vedomé rozhodnutie prijať, to čo nám je hovorené.
Pri pasívnom počúvaní sú pre nás slová len zvuky v prostredí, ktoré sa nám hneď vyparia z hlavy.

 

Pasívne počúvanie spôsobuje niekoľko vážnych dôsledkov:

  • Nepochopenie vzťahu medzi príčinou a následkom, čo nám zabráni porozumieť celku.
  • Pýtanie sa niekoľko krát po sebe, na niečo čo už bolo pred tým zodpovedané. Človek, ktorý len pasívne počúva nezachytí odpoveď na svoju otázku. Výsledkom je neschopnosť spracovať počuté informácie a spojiť ich so svojou otázkou.
  • Rýchla strata pozornosti. Nepochopené súvislosti spôsobia, že človek prestane byť sústredený a zároveň prestane počúvať.

 

Kroky k aktívnemu počúvaniu

 

Udržujte očný kontakt s rozprávačom.
Udržujte otvorenú reč tela. Buďte k rozprávačovi otočený nielen tvárou, ale aj celým telom. Osoba, s ktorou komunikujete musí mať pocit, že sa jej venujete. Avšak to neznamená sa nepretržite pozerať do očí s komunikujúcim.

 

Buďte duchom prítomný a venujte poslucháčovi celú Vašu pozornosť.
Mobil, diár alebo iné veci čo Vás môžu behom konverzácie rozptýliť schovajte. Ak chcete urobiť dojem, tak si pred rozprávačom vypnite zvonenia, prípadne mobil so slovami, že teraz Vás už nič nebude rušiť a ste pripravený si vypočuť rozprávača.

 

Buďte otvorený.
Počúvajte bez súdenia, kritizovania a bez unáhlených záverov hlavne keď máte nutkanie povedať niečo ako „To bolo naozaj hlúpe rozhodnutie,“. Nezabúdajte, že rozprávač pred Vami používa svoje vlastné slová, ktoré reprezentujú jeho myšlienky a pocity. Jediná možnosť ako ich zistiť, je si ho vypočuť. Preto je dôležité sa odosobniť od svojich myšlienok a predsudkov.

 

Neprerušujte. Nechajte rozprávača dokončiť myšlienku.
Urýchliť konverzáciu tým, že budete dokončovať vety druhých pôsobí rušivo. Rozprávačovi dávate najavo, že to čo chcete povedať, má väčšiu váhu, ako jeho myšlienky. Je potrebné nechať čas na premyslenie toho, čo chce daná osoba povedať. V prípade, ak naozaj potrebujete rozprávača prerušiť a neuraziť ho, je vhodné použiť jednu z nasledujúcich fráz: „Ospravedlň ma, Moment prosím, Mohol by som navrhnúť niečo, Mohli by sme sa porozprávať o riešeniach.“ Alebo počkajte na pauzu a až potom sa spýtajte na objasňujúce otázky.

 

Vcíťte sa do pocitov druhých
Empatia je duša a srdce počúvania. Ak vyjadrujete slovami a mimikou tie isté emócie, ktoré akurát prežíva rozprávač tak ho utvrdzujete k tomu, že mu rozumiete. Nie je vôbec ľahké vžiť sa do kože druhých. Vyžaduje to hlavne veľkú koncentráciu a predstavivosť. Preto je dobré si spájať slová rozprávača s predstavami a vložiť do rozhovoru emócie.

 

Pravidelná spätná väzba
Ukážte svoje porozumenie vyjadrením rozprávačových pocitov – „Musíš byť vystrašený“ „Vidím, že si zmätený“. Prípadne keď neviete definovať, čo sa deje v jeho hlave , tak príležitostne parafrázujte čo Vám nie je jasné. Poslucháči v tomto prípade občasne prikyvujú pri sprievode príležitostného a súhlasného „hmkania“, ktoré nemusí vyjadrovať Váš súhlas, ale len to, že počúvate. Cieľom je dokázať, že sledujete myšlienkové pochody rozprávača.

 

Dávajte pozor na reč tela
Hovorené slovo tvorí len malú časť našej komunikácie. Zvyšok sa odohráva na rovine mimiky, gést, posturiky, celkového vzhľadu a tónu hlasu. Tieto signály Vám môžu napovedať nakoľko sa slová zhodujú s emóciami rozprávača.

 

Sumarizujte
Posledným krokom, ktorým môžete utvrdiť rozprávača, že mu rozumiete, je zhrnúť hlavné myšlienky a argumenty Vašimi slovami.

 

Výhody aktívneho počúvania

 

Aktívnym počúvaním budujete dôveru okolo seba, či už v súkromnom alebo profesionálnom živote. Okrem toho môžete získať nové informácie, ktoré Vám môžu uľahčiť pochopenie určitej problematiky keď to najmenej čakáte. Preto je dobré si uvedomiť, že ako aktívny poslucháč ste to práve Vy, kto je zodpovedný za to, kam sa konverzácia uberie.

Podobné články

ROZHOVOR: Aká je úloha lektora v korporáciách?

ROZHOVOR: Aká je úloha lektora v korporáciách?

KATEGÓRIA

V rozhovore s lektorom a koučom Martinom Zibrínom sme sa pozreli na to, čo je úlohou lektora v korporáciách, ako otvoriť potenciál zamestnancom, ktorí chcú na sebe naozaj pracovať a povieme si aj pár typov na základe skúseností z veľkých korporácií.

Zobraziť viac
Možnosti rekvalifikácie pre nezamestnaných - 1. časť: Aktuálne projekty

Možnosti rekvalifikácie pre nezamestnaných - 1. časť: Aktuálne projekty

KATEGÓRIA

Možno ste to ani netušili, no ocitnúť sa v evidencii úradu práce nemusí byť až také zlé ako to na prvý pohľad vyzerá. Existuje veľké množstvo projektov, pomocou ktorých si viete bezplatne zvýšiť kvalifikáciu alebo ju úplne zmeniť. Ak ste sa ocitli v takejto situácii, prečo to nevyužiť? 

Zobraziť viac
Zlepšenie fungovania tímu

Zlepšenie fungovania tímu

KATEGÓRIA

Nesplnenie termínov, nedodržanie sľubov a neodovzdanie projektov je len zlomok problémov, ktoré vznikajú, keď tímy nefungujú dobre. Dokonca aj vtedy, keď úsilie tímu vedie k zdanlivo dobrým výsledkom, často dochádza k množstvu nevyužitých príležitostí kvôli rôznym problémom.

Zobraziť viac
Ako pripraviť netradičný teambuilding spojený s motiváciou zamestnancov

Ako pripraviť netradičný teambuilding spojený s motiváciou zamestnancov

KATEGÓRIA

Bežne sa teambuildingy organizujú najmä za odmenu pre zamestnancov ako pochvala za dobre vykonanú prácu. Nie je to zlé, ale dá sa z nich vyťažiť oveľa viac. Teambuilding môže slúžiť ako výborný nástroj na utuženie tímovej práce a zvýšenie motivácie zamestnancov. Spája zamestnancov, motivuje ich vytváraniu pozitívneho pracovného prostredia a lepším výsledkom. Pomáha zlepšovať vnútornú komunikáciu, produktivitu, morálku na pracovisku a pomáha zamestnancom lepšie sa spoznávať.

Zobraziť viac

Newsletter