Hurbanovo námestie 19/45, 972 01 Bojnice
SK
CS

Aký štýl vedenia tímu je ten správny?

KATEGÓRIA

Každý manažér z času na čas kladie niekoľko otázok, na ktoré nepozná odpoveď a ktoré sú kľúčové k pokroku organizácie:

 

  • Ako zefektívniť prácu svojho tímu?
  • Ako zvládnuť zložité situácie a prispôsobiť im svoj štýl vedenia?
  • Ako vytvoriť pokojnú atmosféru v tíme?

 

Takýchto otázok je oveľa viac a nejeden manažér sa v nich môže strácať. Vedenie ľudí a delegácia povinností je ozajstnou vedou. Avšak ak ju manažér zvládne, výrazne sa zlepší kvalita práce a firemná kultúra. Dôležitým faktorom býva vnútorná motivácia nielen seba a ľudí vo vedení, ale aj motivácia každej jednej súčasti tímu. Štýl vedenia použitý pri komunikácií so zamestnancami môže tento faktor upevniť ale môže mať aj opačný efekt.

 

Štýly vedenia

Existuje hneď niekoľko rôznych štýlov vedenia, ktorých základným cieľom je tvorba kultúry v organizácii, v tíme a spoločnosti. Sú zamerané na zvyšovanie výkonnosti a zlepšovanie výsledkov ako jednotlivcov, tak aj celej organizácie, ktorá ich zastrešuje.

 

Autoritatívny štýl vedenia

Autoritatívny štýl vedenia je z neskôr spomenutých štýlov vedenia najmenej benevolentný. Manažér koná podľa svojho presvedčenia, a to bez ohľadu na dodatky a názory jeho podriadených. Často sa jedná až o zneužívanie svojho postavenia a právomocí, ktorými manažér zakrýva svoje nedostatky – či už v skúsenostiach alebo schopnostiach. Na motivovanie svojho tímu využíva svoje nadradené postavenie, rozdielne odmeňovanie a sankcie či postihy. Autoritatívny štýl je vhodný v novom alebo nedisciplinovanom kolektíve, prípadne v situáciách, ktoré vyžadujú okamžité rozhodnutie.

 

Demokratický štýl vedenia

Tento štýl vnáša do spoločnosti ľahšiu pracovnú atmosféru. Práca s ľuďmi je založená na obojstrannej a férovej komunikácii, ktorá je základnou charakteristikou demokratického štýlu. Každý jeden člen tímu priamo zasahuje do riadenia, úloh a rozhodnutí súvisiacich so spoločným cieľom. Manažér tieto poznatky spracúva a následne implementuje do projektu, na ktorom tím pracuje. Dôležitými prvkami sú však dôvera, odborná, kultúrna a spoločenská úroveň. Zamestnanci sa vo väčšine prípadov pod týmto vedením cítia voľnejšie, cennejšie a šťastnejšie.

 

Liberálny štýl vedenia

Voľnosť je základnou črtou liberálneho štýlu vedenia. Manažér sa stavia konkrétnej práci bokom a svojmu tímu necháva skoro úplnú voľnosť v konaní a rozhodovaní. Spolieha sa na to, že si jeho zamestnanci definujú ciele a následne vymyslia riešenia, ktoré im pomôžu dosiahnuť ich. Manažér tu často vystupuje ako reprezentatívna osoba a jeho základnou úlohou je komunikácia s obchodnými partnermi. Liberálny štýl môže mať aj negatívny výsledok v podobe presadzovania osobných záujmov a cieľov, neplnenia zadaní a zhoršenej funkcie pracoviska.

 

Manažér je zodpovedný za svoj štýl vedenia. Ten si volí podľa svojich priorít a cieľov. Spätná väzba zamestnancov je nevyhnutnosťou pri zmenách vo svojom prístupe k tímu.

Podobné články

Asertívne správanie na pracovisku

Asertívne správanie na pracovisku

KATEGÓRIA

Zrejme nepoznáme nikoho, komu by sa nestalo, že ho nikto nikdy nenaštval alebo by mu nikto nikdy nešiel na nervy. So všetkým sa dá bojovať. Asertivita je veľmi dôležitá zručnosť, na vychádzanie s ostatnými, na pracovisku je viac ako vítaná - je to vynikajúci nástroj na predchádzanie konfliktov a riešenie nekomfortných situácii. Spísali sme 7 bodov, ktoré môžu pomôcť k zlepšeniu asertívneho správania, aby to na našich pracoviskách nevyzeralo ako v maštali alebo v 4. cenovej.

Zobraziť viac
ROZHOVOR: Aká je úloha lektora v korporáciách?

ROZHOVOR: Aká je úloha lektora v korporáciách?

KATEGÓRIA

V rozhovore s lektorom a koučom Martinom Zibrínom sme sa pozreli na to, čo je úlohou lektora v korporáciách, ako otvoriť potenciál zamestnancom, ktorí chcú na sebe naozaj pracovať a povieme si aj pár typov na základe skúseností z veľkých korporácií.

Zobraziť viac
Možnosti rekvalifikácie pre nezamestnaných - 1. časť: Aktuálne projekty

Možnosti rekvalifikácie pre nezamestnaných - 1. časť: Aktuálne projekty

KATEGÓRIA

Možno ste to ani netušili, no ocitnúť sa v evidencii úradu práce nemusí byť až také zlé ako to na prvý pohľad vyzerá. Existuje veľké množstvo projektov, pomocou ktorých si viete bezplatne zvýšiť kvalifikáciu alebo ju úplne zmeniť. Ak ste sa ocitli v takejto situácii, prečo to nevyužiť? 

Zobraziť viac
Zlepšenie fungovania tímu

Zlepšenie fungovania tímu

KATEGÓRIA

Nesplnenie termínov, nedodržanie sľubov a neodovzdanie projektov je len zlomok problémov, ktoré vznikajú, keď tímy nefungujú dobre. Dokonca aj vtedy, keď úsilie tímu vedie k zdanlivo dobrým výsledkom, často dochádza k množstvu nevyužitých príležitostí kvôli rôznym problémom.

Zobraziť viac

Newsletter