Snežienkova 1/A, 971 01 Prievidza
SK
CS
Online školenia - Všetky školenia je možné absolvovať online! Využite 30% zľavu na vybrané školenia! Všetky informácie nájdete v aktualitách.

Ako riešiť súvislosti organizácie – ISO 9001:2015

PRIDANÉ
18. apríl 2017
|
KATEGÓRIA

Ako riešiť súvislosti organizácie – ISO 9001:2015, bod normy 4 ?

V prípade, ak ma organizácia vypracovanú príručku kvality podľa normy ISO 9001:2008 nevidíme veľký problém v riešení súvislosti organizácie.

Prečo?

V príručke kvality je v úvode časť oboznámenia s organizáciou, v ktorej obvykle  bývajú:

  • základné údaje o organizácií,
  • údaje o produktoch a službách,
  • vízia a poslanie organizácie.

 

Tieto časti príručky kvality môžu slúžiť ako základ pre bod 4.1 – Pochopenie organizácie a jej súvislosti.

Ďalej je možné sa venovať vonkajším a vnútorným súvislostiam formou doplnenia tohto bodu o výstupy zo STEP analýzy (politické, ekonomické, sociálne a technologické aspekty), prípadne SWOT analýzy (slabé stránky, silné stránky, príležitosti a ohrozenia organizácie).

Dôležitý je spôsob z akých údajov a faktov je analýza zostavená. Hlavne z pohľadu dôveryhodnosti údajov a šírky záberu faktov.

 

V bode 4.2, pochopenie potrieb očakávaní zainteresovaných strán, je potrebné si ujasniť, čo sú zainteresované strany organizácie.

 

Zainteresované strany zvyčajne sú:

  • Majitelia organizácie (vízia, finančné výnosy, ciele, environmentálne požiadavky, požiadavky BOZP, inovácie, požiadavky na pracovníkov a iné)
  • Pracovníci – zamestnanci organizácie (zvyčajne vychádzajú z kolektívnej zmluvy alebo motivačných pravidiel v oblasti miest, vzdelávania, kvalifikácie a iné)
  • Zákazníci (termíny, kvalita, spoľahlivosť, úžitkové vlastnosti, inovácie)
  • Dodávatelia (jasne a včas stanovené požiadavky na nákup za primerané ceny)
  • Štát v podobe legislatívnych, prípadne normatívnych požiadaviek (požiadavky legislatívy v podobe zákonov, ktoré sa vzťahujú na organizáciu, prípadne zoznam technických alebo iných noriem).

 

Ak definujeme požiadavky zainteresovaných strán potom nesmieme zabudnúť, že aj v tomto prípade platí cyklus neustáleho zlepšovania PDCA.

V praxi to znamená, že  tie požiadavky, ktoré sme definovali a naplánovali by sme mali:

  • popísať ako merať, sledovať ich plnenie – uplatnenie v praxi
  • analyzovať ich účinnosť a efektívnosť
  • navrhnúť a realizovať opatrenia na zlepšenie.

 

Bod normy 4.3 Určenie predmetu systému manažérstva kvality:

V tomto bode sú požiadavky normy zamerané na predmet systému manažérstva kvality. Preto odporúčame zamerať sa hlavne na tie činnosti, produkty z obchodného registra, ktoré organizácia skutočne vykonáva a tvoria hlavný predmet príjmov organizácie.

Tieto činnosti, produkty je potrebné posúdiť z viacerých uhlov pohľadu. Napríklad z pohľadu plnenia požiadaviek zainteresovaných strán.

Tiež je potrebné v tomto bode posúdiť, ktoré požiadavky normy sú pri realizácii predmetných činností,  produktov uplatnené. V prípade, že niektoré požiadavky normy nie sú uplatnené, je potrebné to zdôvodniť.

 

Bod normy 4.4 systému manažérstva kvality a jeho procesy:

Pri plnení požiadaviek tohto bodu normy odporúčame definovať všetky procesy, ktoré organizácia uplatňuje pri realizácií produktov a činností, prípadne plnenie požiadaviek v prehľadnej tabuľke procesov.

Popis procesov odporúčame vykonať formou tzv. karty procesu, v ktorej sú určené požiadavky bodov pod písmenom a) až f)  normy.

Vzájomné väzby medzi procesmi je tiež možné vizuálne popísať v mape procesov.

 

Dúfame, že týchto pár rád Vám aspoň z časti pomôže pri uplatňovaní požiadaviek bodu 4, normy ISO 9001:2015.

Podobné články

Využitie služieb CeMS pomocou náhradného plnenia

Využitie služieb CeMS pomocou náhradného plnenia

KATEGÓRIA

Vďaka nášmu partnerovi LAW & POLITICAL SCIENCE AGENCY s.r.o. (L&P s.r.o.) Vám spoločne ponúkame služby (odborné školenia, školenia soft skills, poradenstvo a špecializované audity) v režime 100% náhradného plnenia.

Zobraziť viac
IATF 16949 - Zaostrené na kľúčové nástroje

IATF 16949 - Zaostrené na kľúčové nástroje

KATEGÓRIA

60% z Top 10 nezhôd identifikovaných audítormi certifikačných orgánov v organizáciách uplatňujúcich automobilovú normu IATF16949:2016 koncom roku 2019 sa týkalo oblasti aplikácie kľúčových nástrojov tzv. Core Tools. Ktoré to sú a aké sú najčastejšie problémy sa dočítate v článku.

Zobraziť viac
Aký je rozdiel medzi interným a externým auditom a čo majú spoločné?

Aký je rozdiel medzi interným a externým auditom a čo majú spoločné?

KATEGÓRIA

Pri oboch typoch auditov (interné aj externé) sú audity vykonávané tímom kompetentných audítorov spĺňajúcich požiadavky kapitoly 7. Kompetentnosť audítorov - normy ISO 19011 v zložení Vedúci audítor a Audítori. Externí audítori musia navyše spĺňať požiadavky uvedené v „Tabuľke vedomostí a schopností audítora“ v zmysle ISO/IEC 17021-1.

Zobraziť viac
Aké sú najčastejšie problémy pre organizácie v IATF 16949?

Aké sú najčastejšie problémy pre organizácie v IATF 16949?

KATEGÓRIA

Aké sú najčastejšie problémy podľa výsledkov z auditov tretích strán (certifikačné orgány) v IATF svetovej databáze pre organizácie uplatňujúce požiadavky automobilovej normy IATF16949:2016

Zobraziť viac

Newsletter