V prípade, ak ma organizácia vypracovanú príručku kvality podľa normy ISO 9001:2008 nevidíme veľký problém v riešení súvislosti organizácie.
V príručke kvality je v úvode časť oboznámenia s organizáciou, v ktorej obvykle bývajú:
Tieto časti príručky kvality môžu slúžiť ako základ pre bod 4.1 – Pochopenie organizácie a jej súvislosti.
Ďalej je možné sa venovať vonkajším a vnútorným súvislostiam formou doplnenia tohto bodu o výstupy zo STEP analýzy (politické, ekonomické, sociálne a technologické aspekty), prípadne SWOT analýzy (slabé stránky, silné stránky, príležitosti a ohrozenia organizácie).
Dôležitý je spôsob z akých údajov a faktov je analýza zostavená. Hlavne z pohľadu dôveryhodnosti údajov a šírky záberu faktov.
V bode 4.2, pochopenie potrieb očakávaní zainteresovaných strán, je potrebné si ujasniť, čo sú zainteresované strany organizácie.
Ak definujeme požiadavky zainteresovaných strán potom nesmieme zabudnúť, že aj v tomto prípade platí cyklus neustáleho zlepšovania PDCA.
V praxi to znamená, že tie požiadavky, ktoré sme definovali a naplánovali by sme mali:
V tomto bode sú požiadavky normy zamerané na predmet systému manažérstva kvality. Preto odporúčame zamerať sa hlavne na tie činnosti, produkty z obchodného registra, ktoré organizácia skutočne vykonáva a tvoria hlavný predmet príjmov organizácie.
Tieto činnosti, produkty je potrebné posúdiť z viacerých uhlov pohľadu. Napríklad z pohľadu plnenia požiadaviek zainteresovaných strán.
Tiež je potrebné v tomto bode posúdiť, ktoré požiadavky normy sú pri realizácii predmetných činností, produktov uplatnené. V prípade, že niektoré požiadavky normy nie sú uplatnené, je potrebné to zdôvodniť.
Pri plnení požiadaviek tohto bodu normy odporúčame definovať všetky procesy, ktoré organizácia uplatňuje pri realizácií produktov a činností, prípadne plnenie požiadaviek v prehľadnej tabuľke procesov.
Popis procesov odporúčame vykonať formou tzv. karty procesu, v ktorej sú určené požiadavky bodov pod písmenom a) až f) normy.
Vzájomné väzby medzi procesmi je tiež možné vizuálne popísať v mape procesov.
Dúfame, že týchto pár rád Vám aspoň z časti pomôže pri uplatňovaní požiadaviek bodu 4, normy ISO 9001:2015.
Dokumentácia hrá dôležitú úlohu pri dosahovaní cieľov ISO 9001. Riadenie dokumentácie je súčasťou samotného systému manažérstva kvality. Riadenie dokumentácie zahŕňa procesy a postupy na vytvorenie, aktualizáciu, schvaľovanie, distribúciu, uchovávanie a kontrolu týchto dokumentov.
Zobraziť viacISO / IEC 17025 je norma, ktorá sa vzťahuje na laboratóriá rôznych odvetví a zabezpečuje, že sú v praxi dodržiavané štandardy pre laboratórne testovanie a kalibráciu.
Zobraziť viacZamestnávateľským organizáciám hrozí za porušenie niektorých povinností vyplývajúcich zo zákona pokuta až do výšky 100-tisíc eur. Navrhovaná legislatíva nadobúda účinnosť 1. apríla 2023, pričom účinnosť niektorých ustanovení by bola odložená do 31. septembra 2023.
Zobraziť viacAk ste už niekedy zvažovali získať certifikáciu podľa jedného alebo viacerých systémov manažérstva ISO, možno ste už počuli, že „je to príliš nákladné“, alebo ste po krátkom prieskume dospeli k záveru, že je to nepotrebné vzhľadom na veľkosť vašej firmy a odvetvie v ktorom podnikáte.
Zobraziť viac