Snežienkova 1/A, 971 01 Prievidza
SK
CS
Online školenia - Všetky školenia je možné absolvovať online! Využite 30% zľavu na vybrané školenia! Všetky informácie nájdete v aktualitách.

Ako riešiť súvislosti organizácie – ISO 9001:2015

PRIDANÉ
18. apríl 2017
|
KATEGÓRIA

Ako riešiť súvislosti organizácie – ISO 9001:2015, bod normy 4 ?

V prípade, ak ma organizácia vypracovanú príručku kvality podľa normy ISO 9001:2008 nevidíme veľký problém v riešení súvislosti organizácie.

Prečo?

V príručke kvality je v úvode časť oboznámenia s organizáciou, v ktorej obvykle  bývajú:

  • základné údaje o organizácií,
  • údaje o produktoch a službách,
  • vízia a poslanie organizácie.

 

Tieto časti príručky kvality môžu slúžiť ako základ pre bod 4.1 – Pochopenie organizácie a jej súvislosti.

Ďalej je možné sa venovať vonkajším a vnútorným súvislostiam formou doplnenia tohto bodu o výstupy zo STEP analýzy (politické, ekonomické, sociálne a technologické aspekty), prípadne SWOT analýzy (slabé stránky, silné stránky, príležitosti a ohrozenia organizácie).

Dôležitý je spôsob z akých údajov a faktov je analýza zostavená. Hlavne z pohľadu dôveryhodnosti údajov a šírky záberu faktov.

 

V bode 4.2, pochopenie potrieb očakávaní zainteresovaných strán, je potrebné si ujasniť, čo sú zainteresované strany organizácie.

 

Zainteresované strany zvyčajne sú:

  • Majitelia organizácie (vízia, finančné výnosy, ciele, environmentálne požiadavky, požiadavky BOZP, inovácie, požiadavky na pracovníkov a iné)
  • Pracovníci – zamestnanci organizácie (zvyčajne vychádzajú z kolektívnej zmluvy alebo motivačných pravidiel v oblasti miest, vzdelávania, kvalifikácie a iné)
  • Zákazníci (termíny, kvalita, spoľahlivosť, úžitkové vlastnosti, inovácie)
  • Dodávatelia (jasne a včas stanovené požiadavky na nákup za primerané ceny)
  • Štát v podobe legislatívnych, prípadne normatívnych požiadaviek (požiadavky legislatívy v podobe zákonov, ktoré sa vzťahujú na organizáciu, prípadne zoznam technických alebo iných noriem).

 

Ak definujeme požiadavky zainteresovaných strán potom nesmieme zabudnúť, že aj v tomto prípade platí cyklus neustáleho zlepšovania PDCA.

V praxi to znamená, že  tie požiadavky, ktoré sme definovali a naplánovali by sme mali:

  • popísať ako merať, sledovať ich plnenie – uplatnenie v praxi
  • analyzovať ich účinnosť a efektívnosť
  • navrhnúť a realizovať opatrenia na zlepšenie.

 

Bod normy 4.3 Určenie predmetu systému manažérstva kvality:

V tomto bode sú požiadavky normy zamerané na predmet systému manažérstva kvality. Preto odporúčame zamerať sa hlavne na tie činnosti, produkty z obchodného registra, ktoré organizácia skutočne vykonáva a tvoria hlavný predmet príjmov organizácie.

Tieto činnosti, produkty je potrebné posúdiť z viacerých uhlov pohľadu. Napríklad z pohľadu plnenia požiadaviek zainteresovaných strán.

Tiež je potrebné v tomto bode posúdiť, ktoré požiadavky normy sú pri realizácii predmetných činností,  produktov uplatnené. V prípade, že niektoré požiadavky normy nie sú uplatnené, je potrebné to zdôvodniť.

 

Bod normy 4.4 systému manažérstva kvality a jeho procesy:

Pri plnení požiadaviek tohto bodu normy odporúčame definovať všetky procesy, ktoré organizácia uplatňuje pri realizácií produktov a činností, prípadne plnenie požiadaviek v prehľadnej tabuľke procesov.

Popis procesov odporúčame vykonať formou tzv. karty procesu, v ktorej sú určené požiadavky bodov pod písmenom a) až f)  normy.

Vzájomné väzby medzi procesmi je tiež možné vizuálne popísať v mape procesov.

 

Dúfame, že týchto pár rád Vám aspoň z časti pomôže pri uplatňovaní požiadaviek bodu 4, normy ISO 9001:2015.

Podobné články

AKATUALIZOVANÉ: Ako zaviesť a certifikovať systém manažérstva proti korupcii podľa normy ISO 37001

AKATUALIZOVANÉ: Ako zaviesť a certifikovať systém manažérstva proti korupcii podľa normy ISO 37001

KATEGÓRIA

S pojmom korupcia a korupčné správanie sa vyskytuje pomerne často v rôznych formách. Paradoxne podľa prieskumov majú tendenciu ku korupčnému správaniu ľudia s vyšším vzdelaním a to až v 75% prípadoch výskytu korupcie. Podľa štúdií Európskeho parlamentu stojí korupcia EÚ ročne v rozmedzí od 179 miliárd eur až do 990 miliárd eur.

Zobraziť viac
PSCR nahradilo a doplnilo PSB

PSCR nahradilo a doplnilo PSB

KATEGÓRIA

Aký je rozdiel medzi PSB a PSCR? Prečo PSB už nestačí a čo sa zmenilo? Aké školenie by ste mali absolvovať?

Zobraziť viac
Tieňovanie vám šetrí čas aj nervy

Tieňovanie vám šetrí čas aj nervy

KATEGÓRIA

Plánujete posilnenie nejakého oddelenia, alebo vás čaká výmena ľudí na kľúčovej pozícii? Tentokrát práve o tom, ako pripraviť výmenu zamestnancov, či rozšírenie oddelenia. A prečo správny postup šetrí čas, nervy a peniaze.

Zobraziť viac
Hrozí vám strata certifikácie?

Hrozí vám strata certifikácie?

KATEGÓRIA

Pandémia COVID-19 priniesla neočakávané vážne dôsledky pre ekonomický rast mnohých organizácií. Organizácie stoja pred ťažkým rozhodnutím, ako najlepšie využiť svoje zdroje, aby prežili v tejto neistej dobe.

Zobraziť viac

Newsletter