Snežienkova 1/A, 971 01 Prievidza
sk
cs
en
de

Správa registratúry a ich pôvodcovia

KATEGÓRIA
|
AUTOR

Správa registratúry úzko súvisí so systémom manažérstva kvality hlavne v súvislosti so systémom riadenia dokumentov a záznamov. Správa registratúry je organizovanie manipulácie so záznamami a spismi (manažment dokumentov).

 

Pôvodcovia registratúry, ktorými môžu byť:

  • orgán verejnej správy,
  • právnická osoba zriadená orgánom verejnej správy,
  • právnická osoba zriadená zákonom,
  • podnikateľské subjekty, z činnosti ktorých vznikajú registratúrne záznamy majúce trvalú dokumentárnu hodnotu, o čom rozhodol príslušný štátny archív,
  • ústredné orgány alebo im na roveň postavené subjekty politických strán, nadácií, občianskych združení,
  • neziskové organizácie poskytujúce verejnoprospešné služby,
  • štátne podniky,
  • právnické osoby založené územnou samosprávou,
  • registrované cirkvi a náboženské spoločnosti,
  • pôvodcovia registratúry, z činnosti ktorých nevznikajú registratúrne záznamy, majúce trvalú dokumentárnu hodnotu,
  • malí podnikatelia (podnikateľské subjekty, ktoré nemusia mať ročnú účtovnú závierku overenú audítorom, podľa § 19 ods. 1 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov),
  • fyzické i právnické osoby podnikajúce na základe živnostenského oprávnenia alebo iného oprávnenia, podľa osobitného predpisu,
  • fyzické osoby vykonávajúce poľnohospodársku výrobu zapísané v evidencii podľa osobitného predpisu,
  • základné (miestne) organizácie politických strán, občianskych združení,
  • pôvodcovia registratúry, ktorých výsledky činnosti sú predmetom autorského práva (fyzické i právnické osoby),majú v zmysle zákona č. 395/2002 Z. z. o archívoch a registratúrach a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov povinnosť zabezpečovať odbornú správu záznamov, ktoré pochádzajú z ich činnosti alebo z činnosti ich predchodcov a starať sa o:
    • riadnu evidenciu záznamov,
    • zabezpečenie trvanlivosti registratúrneho záznamu,
    • účelné a bezpečné uloženie záznamov,
    • riadne personálne obsadenie úseku správy registratúry,
    • riadne vyraďovanie registratúrnych záznamov,
    • oznamovať bezodkladne Ministerstvu vnútra Slovenskej republiky prostredníctvom príslušného štátneho archívu zmeny svojho názvu a zmenu miesta uloženia registratúry, ako aj ďalšie závažné skutočnosti,
    • odovzdať archívne dokumenty po vyraďovacom konaní v určenej lehote do archívu,
    • odovzdať registratúru bezodkladne právnemu nástupcovi, alebo ak zanikne bez právneho nástupcu odovzdať registratúrne záznamy s trvalou dokumentárnou hodnotou do archívu a uložiť registratúrne záznamy bez trvalej dokumentárnej hodnoty do uplynutia ich lehôt uloženia a oznámiť Ministerstvu vnútra Slovenskej republiky prostredníctvom príslušného štátneho archívu miesto, kde sú uložené.

 

Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 628/2002 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o archívoch a registratúrach a o doplnení niektorých zákonov vo svojich troch častiach ustanovuje:

 

  1. časť – Hodnotenie záznamov, vyraďovanie registratúrnych záznamov a preberanie archívnych dokumentov do archívu.
  2. časť – Ochrana archívnych dokumentov a registratúrnych záznamov.
  3. časť – Evidencia archívneho dedičstva Slovenskej republiky a prístup k archívnym dokumentom.

 

Organizácia môže vyradiť registratúrne záznamy iba vo vyraďovacom konaní!

 

Od 1. novembra 2015 je účinná novela zákona č. 395/2002 Z. z. o archívoch a registratúrach, do ktorej bola doplnená nová skutková podstata priestupku a  iného správneho deliktu spočívajúca v porušení povinnosti pôvodcu registratúry predložiť najmenej raz za päť rokov návrh na vyradenie registratúrnych záznamov, ktorým uplynula lehota uloženia.

Podobné články

Udržateľnosť v praxi: Príležitosť aj nový štandard podnikania pre malé a stredné firmy

Udržateľnosť v praxi: Príležitosť aj nový štandard podnikania pre malé a stredné firmy

KATEGÓRIA

V poslednom období sa malé a stredné podniky stretávajú s rastúcim tlakom na poskytovanie údajov ako výpočet uhlíkovej stopy, spotreba vody, etické prehlásenia...Prečo sa tieto požiadavky objavujú teraz a prečo aj u menších podnikov? Povieme si viac.

Zobraziť viac
Ako prakticky implementovať ISO 50001 v súlade s princípmi ESG?

Ako prakticky implementovať ISO 50001 v súlade s princípmi ESG?

KATEGÓRIA

ISO 50001 je medzinárodná norma, ktorá sa zameriava na systém energetického manažérstva (EnMS). A ako zosúladiť jej požiadavky s ESG? Povieme si viac...

Zobraziť viac
Ako zvýšiť povedomie zamestnancov v automotive o kvalite?

Ako zvýšiť povedomie zamestnancov v automotive o kvalite?

KATEGÓRIA

Viete ako je potrebné pracovať s ľuďmi tak, aby boli „správne nastavení“ a dávali si väčší pozor na to, aby chybu neurobili, prípadne ju odhalili v prípade, že ju vyprodukuje proces? Dozviete sa v našom článku.

Zobraziť viac
Manažér kybernetickej bezpečnosti –  Ochrana dát a súlad s legislatívou

Manažér kybernetickej bezpečnosti – Ochrana dát a súlad s legislatívou

KATEGÓRIA

V dnešnom prepojenom svete čelia firmy čoraz sofistikovanejším kybernetickým hrozbám. Je možnosť zabezpečiť externého manažéra kybernetickej bezpečnosti? Aké sú výhody a nevýhody outsourcingu EMKB a čo od nej vyžaduje zákon?

Zobraziť viac

Newsletter