Snežienkova 1/A, 971 01 Prievidza
SK
CS
EN

8 základných bodov ako zlepšiť aktívne počúvanie

KATEGÓRIA

Ľudia sú schopní zapamätať si od 25% do 50% toho, čo počujú (zdroj: Keld Jensen The Trust Factor: Negotiating in SMARTnership). To znamená že minimálne polovica toho, čo poviete svojím zamestnancom, nadriadenému alebo partnerovi sa vytratí do neznáma.
Čo ak to bola presne tá dôležitá časť?

Správnym aktívnym počúvaním dokáže človek zachrániť nejedno priateľstvo, manželstvo alebo prácu.

Aktívne verzus pasívne počúvanie

 

Aktívne počúvanie je zámerné počúvanie, kedy sa aktívne uisťujeme, že sme porozumeli a správne interpretovali nie len jednotlivé slová ale aj významu celej správy. To vyžaduje trpezlivosť, energiu a vedomé rozhodnutie prijať, to čo nám je hovorené.
Pri pasívnom počúvaní sú pre nás slová len zvuky v prostredí, ktoré sa nám hneď vyparia z hlavy.

 

Pasívne počúvanie spôsobuje niekoľko vážnych dôsledkov:

  • Nepochopenie vzťahu medzi príčinou a následkom, čo nám zabráni porozumieť celku.
  • Pýtanie sa niekoľko krát po sebe, na niečo čo už bolo pred tým zodpovedané. Človek, ktorý len pasívne počúva nezachytí odpoveď na svoju otázku. Výsledkom je neschopnosť spracovať počuté informácie a spojiť ich so svojou otázkou.
  • Rýchla strata pozornosti. Nepochopené súvislosti spôsobia, že človek prestane byť sústredený a zároveň prestane počúvať.

 

Kroky k aktívnemu počúvaniu

 

Udržujte očný kontakt s rozprávačom.
Udržujte otvorenú reč tela. Buďte k rozprávačovi otočený nielen tvárou, ale aj celým telom. Osoba, s ktorou komunikujete musí mať pocit, že sa jej venujete. Avšak to neznamená sa nepretržite pozerať do očí s komunikujúcim.

 

Buďte duchom prítomný a venujte poslucháčovi celú Vašu pozornosť.
Mobil, diár alebo iné veci čo Vás môžu behom konverzácie rozptýliť schovajte. Ak chcete urobiť dojem, tak si pred rozprávačom vypnite zvonenia, prípadne mobil so slovami, že teraz Vás už nič nebude rušiť a ste pripravený si vypočuť rozprávača.

 

Buďte otvorený.
Počúvajte bez súdenia, kritizovania a bez unáhlených záverov hlavne keď máte nutkanie povedať niečo ako „To bolo naozaj hlúpe rozhodnutie,“. Nezabúdajte, že rozprávač pred Vami používa svoje vlastné slová, ktoré reprezentujú jeho myšlienky a pocity. Jediná možnosť ako ich zistiť, je si ho vypočuť. Preto je dôležité sa odosobniť od svojich myšlienok a predsudkov.

 

Neprerušujte. Nechajte rozprávača dokončiť myšlienku.
Urýchliť konverzáciu tým, že budete dokončovať vety druhých pôsobí rušivo. Rozprávačovi dávate najavo, že to čo chcete povedať, má väčšiu váhu, ako jeho myšlienky. Je potrebné nechať čas na premyslenie toho, čo chce daná osoba povedať. V prípade, ak naozaj potrebujete rozprávača prerušiť a neuraziť ho, je vhodné použiť jednu z nasledujúcich fráz: „Ospravedlň ma, Moment prosím, Mohol by som navrhnúť niečo, Mohli by sme sa porozprávať o riešeniach.“ Alebo počkajte na pauzu a až potom sa spýtajte na objasňujúce otázky.

 

Vcíťte sa do pocitov druhých
Empatia je duša a srdce počúvania. Ak vyjadrujete slovami a mimikou tie isté emócie, ktoré akurát prežíva rozprávač tak ho utvrdzujete k tomu, že mu rozumiete. Nie je vôbec ľahké vžiť sa do kože druhých. Vyžaduje to hlavne veľkú koncentráciu a predstavivosť. Preto je dobré si spájať slová rozprávača s predstavami a vložiť do rozhovoru emócie.

 

Pravidelná spätná väzba
Ukážte svoje porozumenie vyjadrením rozprávačových pocitov – „Musíš byť vystrašený“ „Vidím, že si zmätený“. Prípadne keď neviete definovať, čo sa deje v jeho hlave , tak príležitostne parafrázujte čo Vám nie je jasné. Poslucháči v tomto prípade občasne prikyvujú pri sprievode príležitostného a súhlasného „hmkania“, ktoré nemusí vyjadrovať Váš súhlas, ale len to, že počúvate. Cieľom je dokázať, že sledujete myšlienkové pochody rozprávača.

 

Dávajte pozor na reč tela
Hovorené slovo tvorí len malú časť našej komunikácie. Zvyšok sa odohráva na rovine mimiky, gést, posturiky, celkového vzhľadu a tónu hlasu. Tieto signály Vám môžu napovedať nakoľko sa slová zhodujú s emóciami rozprávača.

 

Sumarizujte
Posledným krokom, ktorým môžete utvrdiť rozprávača, že mu rozumiete, je zhrnúť hlavné myšlienky a argumenty Vašimi slovami.

 

Výhody aktívneho počúvania

 

Aktívnym počúvaním budujete dôveru okolo seba, či už v súkromnom alebo profesionálnom živote. Okrem toho môžete získať nové informácie, ktoré Vám môžu uľahčiť pochopenie určitej problematiky keď to najmenej čakáte. Preto je dobré si uvedomiť, že ako aktívny poslucháč ste to práve Vy, kto je zodpovedný za to, kam sa konverzácia uberie.

Podobné články

Kľúčové body pre efektívne riadenie dokumentácie podľa ISO 9001

Kľúčové body pre efektívne riadenie dokumentácie podľa ISO 9001

KATEGÓRIA

Dokumentácia hrá dôležitú úlohu pri dosahovaní cieľov ISO 9001. Riadenie dokumentácie je súčasťou samotného systému manažérstva kvality. Riadenie dokumentácie zahŕňa procesy a postupy na vytvorenie, aktualizáciu, schvaľovanie, distribúciu, uchovávanie a kontrolu týchto dokumentov.

Zobraziť viac
Norma ISO / IEC 17025 zabezpečí Vášmu laboratóriu exkluzivitu!

Norma ISO / IEC 17025 zabezpečí Vášmu laboratóriu exkluzivitu!

KATEGÓRIA

ISO / IEC 17025 je norma, ktorá sa vzťahuje na laboratóriá rôznych odvetví a zabezpečuje, že sú v praxi dodržiavané štandardy pre laboratórne testovanie a kalibráciu.

Zobraziť viac
Nová legislatíva zákona o ochrane oznamovateľov zvyšuje sankcie

Nová legislatíva zákona o ochrane oznamovateľov zvyšuje sankcie

KATEGÓRIA

Zamestnávateľským organizáciám hrozí za porušenie niektorých povinností vyplývajúcich zo zákona pokuta až do výšky 100-tisíc eur. Navrhovaná legislatíva nadobúda účinnosť 1. apríla 2023, pričom účinnosť niektorých ustanovení by bola odložená do 31. septembra 2023.

Zobraziť viac
Začíname s ISO normami  – vyvraciame 5 mýtov o certifikácií

Začíname s ISO normami – vyvraciame 5 mýtov o certifikácií

KATEGÓRIA

Ak ste už niekedy zvažovali získať certifikáciu podľa jedného alebo viacerých systémov manažérstva ISO, možno ste už počuli, že „je to príliš nákladné“, alebo ste po krátkom prieskume dospeli k záveru, že je to nepotrebné vzhľadom na veľkosť vašej firmy a odvetvie v ktorom podnikáte.

Zobraziť viac

Newsletter