Snežienkova 1/A, 971 01 Prievidza
SK
CS
EN

Ako sa dá zvládnuť stres?

KATEGÓRIA

 

Stres je normálna psychická a fyzická reakcia na neustále sa zvyšujúce nároky života. 
Náš mozog je však stavaný na to, aby zvládal stresové situácie. 
Keď náš mozog vníma hrozby, uvoľňujú sa prívaly hormónov, ktoré sa ženú naším telom. 
Toto uvoľňovanie je známe ako reakcia "bojuj alebo utekaj" a dochádza k nemu nielen v extrémne stresových situáciách, ale aj pri každodenných stresoroch. 
Pri zvyšujúcej sa úrovni stresu, ktorá bola identifikovaná v súčasnom svete, sa náš "poplašný systém" vypína len zriedka.
Stres môže človeka pohltiť do takej miery, že sa odpojí od svojich každodenných činností, povinností, rodiny, priateľov a blízkych. 
Všetci sa každý deň stretávame s určitým množstvom stresu, ale zvyčajne sa s ním dokážeme vyrovnať a pokračovať v tom, čo je potrebné urobiť. 

Vysoká úroveň stresu môže mať negatívny vplyv na vaše zdravie, vzťahy alebo kvalitu života!

 

Čo teda robiť, keď hladina stresu prudko stúpne a zdá sa, že ho nedokážeme dostať pod kontrolu?

Existuje viacero techník, ktoré odporúčajú zdravotnícki pracovníci, a všetky siahajú od odlúčenia na určitý čas až po fyzickú aktivitu. 

Prvým krokom k zvládnutiu stresu je identifikovať spúšťače stresu. 

Niektoré sú zrejmé, napríklad tlak v práci, problémy vo vzťahu alebo finančné ťažkosti, ale stres môžu vyvolávať aj pozitívne udalosti, napríklad plánovanie svadby. 

Druhým krokom je premyslieť si stratégie na zvládanie stresorov, ktoré ste identifikovali. 

Môžete urobiť dočasné zmeny, ktoré vám pomôžu zvládnuť stres, napríklad vypnúť televíziu, vypnúť notebook alebo sa ísť prejsť von. 
V situáciách, keď nemôžete urobiť dočasnú zmenu, skúste premyslieť spôsoby, ako môžete znížiť faktor podráždenia, ktorý je so stresorom spojený. 
Niekedy môže byť faktor podráždenia najhoršou súčasťou stresora.

 

Aké sú najčastejšie reakcie na stres?

  • Bolesti: Bolesti hlavy, chrbta, krku, žalúdka, napäté svaly, zovretá čeľusť
  • Hladina energie a spánok: Pocit únavy bez dobrého dôvodu, problémy so spánkom
  • Pocity: Úzkosť, hnev, depresia, bezmocnosť, nekontrolovateľnosť, napätie
  • Ďalšie emocionálne príznaky: Ľahko podráždený, netrpezlivý, zabúdavý

 

Niektoré techniky, ktoré sa odporúčajú na zvládnutie stresu, sú meditácia, tai-či, mindfulness a joga alebo vykonávanie aktívnejších činností, ako sú prechádzky na čerstvom vzduchu, behanie alebo športovanie. 
Kontrolovaným faktorom pri zvládaní stresu môže byť aj naša strava. 
Vyváženejšia konzumácia ovocia a zeleniny môže nášmu telu poskytnúť vhodnejšiu výživu, než keby sme sa obracali k mastným a nezdravým "jedlám útechy". 
Dôležité je dbať aj na pravidelné konzumovanie porcií normálnej veľkosti. 
Zmena stravovacích návykov môže spôsobiť viac škody ako úžitku a môže tiež prispieť k zvýšeniu úrovne stresu, ktorý vaše telo prežíva.

Pri zvládaní stresu si treba dávať pozor aj na „samomluvu.“ 
Namiesto toho, aby ste si povedali niečo ako: "To nezvládnem," zmeňte negatívne tvrdenie na pozitívne, napríklad: "Urobím, čo bude v mojich silách." 
Ďalšie výroky, ktoré môžete zmeniť, sú: "všetko sa kazí" na "zvládnem to, keď urobím jeden krok za druhým" a "neznášam, keď sa to stane" na "viem, ako to zvládnuť, už som to robil". 
Zmena spôsobu, akým hodnotíte situácie tým, že hovoríte sami so sebou, môže drasticky zmeniť úroveň stresu, ktorú pre vás daná situácia predstavuje.

Uvedomenie si nezdravých návykov, ku ktorým sa obraciate, môže tiež pomôcť človeku posúdiť stresor a vykonať potrebné zmeny v reakcii naň. 

 

Medzi nezdravé návyky patria napríklad: 

  • Pitie alkoholu
  • Fajčenie
  • Zónovanie pred televízorom alebo počítačom
  • Odkladanie
  • Vypĺňanie každej minúty dňa, aby človek nemusel čeliť svojim problémom
  • Vybíjanie si stresu na iných
  • Prejedanie sa a podjedanie
  • Odťahovanie sa od priateľov, rodiny a každodenných činností

 

Rozpoznanie nezdravých návykov a ich premena na pozitívne môže zmeniť život namiesto toho, aby ste nechali stres riadiť váš život:

  • Rozprávajte sa s rodinou a priateľmi
  • Venujte sa každodennej fyzickej aktivite
  • Prijmite veci, ktoré nemôžete zmeniť
  • Nezabudnite sa smiať
  • Vzdajte sa zlozvykov
  • Spomaľte
  • Doprajte si dostatok spánku
  • Urobte si poriadok
  • Praktizujte vďačnosť za to čo máte
  • Snažte sa netrápiť maličkosťami

Zbavte sa stresu a pozerajte sa vo svojom živote viac na pozitíva ako na negatíva!

 

Odporúčané školenia:

Názov školenia Trvanie školenia Miesto konania Cena Najbližší termín
2 dni (8:00 - 14:00)
Online 359,00 €
430,80 € s DPH
08.04.2024 - 09.04.2024 + 4

Odporúčané e-learningy:

Názov Školenie Cena
Time Management 49,- €
58,80 € s DPH

Podobné články

Počas novoročného stretnutia lektorov sme oslávili 20.výročie založenia CeMS!

Počas novoročného stretnutia lektorov sme oslávili 20.výročie založenia CeMS!

KATEGÓRIA

Rok 2023 bol pre našu spoločnosť výnimočný a preto sme sa rozhodli, že najlepšie bude keď na nový rok 2024 zorganizujeme menšiu oslavu.

Zobraziť viac
Cirkulárna ekonomika a ESG: dva piliere trvalo udržateľného rozvoja

Cirkulárna ekonomika a ESG: dva piliere trvalo udržateľného rozvoja

KATEGÓRIA

Cirkulárna ekonomika a ESG sú dva dôležité koncepty, ktoré pomáhajú znižovať environmentálne vplyvy spoločností. Cirkulárna ekonomika je v súlade s princípmi ESG.

Zobraziť viac
Ako môžete získať ISO normu?

Ako môžete získať ISO normu?

KATEGÓRIA

ISO normy nie sú voľne dostupné dokumenty. Je možné ich získať iba oficiálnou cestou a my vám poradíme ako a kde.

Zobraziť viac
CQI: Ako splniť požiadavky zákazníkov a zabezpečiť vysokú kvalitu vašich výrobkov

CQI: Ako splniť požiadavky zákazníkov a zabezpečiť vysokú kvalitu vašich výrobkov

KATEGÓRIA

Hodnotenie špeciálnych procesov CQI je nástroj, ktorý môže pomôcť dodávateľom automobilového priemyslu zlepšiť kvalitu ich špeciálnych procesov. CQI hodnotí procesy na základe štandardov AIAG, ktoré pokrývajú širokú škálu špeciálnych procesov, ako je zváranie, nanášanie povlakov a tepelné spracovanie.

Zobraziť viac

Newsletter