Snežienkova 1/A, 971 01 Prievidza
SK
CS

Ako sa dá zvládnuť stres?

KATEGÓRIA

 

Stres je normálna psychická a fyzická reakcia na neustále sa zvyšujúce nároky života. 
Náš mozog je však stavaný na to, aby zvládal stresové situácie. 
Keď náš mozog vníma hrozby, uvoľňujú sa prívaly hormónov, ktoré sa ženú naším telom. 
Toto uvoľňovanie je známe ako reakcia "bojuj alebo utekaj" a dochádza k nemu nielen v extrémne stresových situáciách, ale aj pri každodenných stresoroch. 
Pri zvyšujúcej sa úrovni stresu, ktorá bola identifikovaná v súčasnom svete, sa náš "poplašný systém" vypína len zriedka.
Stres môže človeka pohltiť do takej miery, že sa odpojí od svojich každodenných činností, povinností, rodiny, priateľov a blízkych. 
Všetci sa každý deň stretávame s určitým množstvom stresu, ale zvyčajne sa s ním dokážeme vyrovnať a pokračovať v tom, čo je potrebné urobiť. 

Vysoká úroveň stresu môže mať negatívny vplyv na vaše zdravie, vzťahy alebo kvalitu života!

 

Čo teda robiť, keď hladina stresu prudko stúpne a zdá sa, že ho nedokážeme dostať pod kontrolu?

Existuje viacero techník, ktoré odporúčajú zdravotnícki pracovníci, a všetky siahajú od odlúčenia na určitý čas až po fyzickú aktivitu. 

Prvým krokom k zvládnutiu stresu je identifikovať spúšťače stresu. 

Niektoré sú zrejmé, napríklad tlak v práci, problémy vo vzťahu alebo finančné ťažkosti, ale stres môžu vyvolávať aj pozitívne udalosti, napríklad plánovanie svadby. 

Druhým krokom je premyslieť si stratégie na zvládanie stresorov, ktoré ste identifikovali. 

Môžete urobiť dočasné zmeny, ktoré vám pomôžu zvládnuť stres, napríklad vypnúť televíziu, vypnúť notebook alebo sa ísť prejsť von. 
V situáciách, keď nemôžete urobiť dočasnú zmenu, skúste premyslieť spôsoby, ako môžete znížiť faktor podráždenia, ktorý je so stresorom spojený. 
Niekedy môže byť faktor podráždenia najhoršou súčasťou stresora.

 

Aké sú najčastejšie reakcie na stres?

  • Bolesti: Bolesti hlavy, chrbta, krku, žalúdka, napäté svaly, zovretá čeľusť
  • Hladina energie a spánok: Pocit únavy bez dobrého dôvodu, problémy so spánkom
  • Pocity: Úzkosť, hnev, depresia, bezmocnosť, nekontrolovateľnosť, napätie
  • Ďalšie emocionálne príznaky: Ľahko podráždený, netrpezlivý, zabúdavý

 

Niektoré techniky, ktoré sa odporúčajú na zvládnutie stresu, sú meditácia, tai-či, mindfulness a joga alebo vykonávanie aktívnejších činností, ako sú prechádzky na čerstvom vzduchu, behanie alebo športovanie. 
Kontrolovaným faktorom pri zvládaní stresu môže byť aj naša strava. 
Vyváženejšia konzumácia ovocia a zeleniny môže nášmu telu poskytnúť vhodnejšiu výživu, než keby sme sa obracali k mastným a nezdravým "jedlám útechy". 
Dôležité je dbať aj na pravidelné konzumovanie porcií normálnej veľkosti. 
Zmena stravovacích návykov môže spôsobiť viac škody ako úžitku a môže tiež prispieť k zvýšeniu úrovne stresu, ktorý vaše telo prežíva.

Pri zvládaní stresu si treba dávať pozor aj na „samomluvu.“ 
Namiesto toho, aby ste si povedali niečo ako: "To nezvládnem," zmeňte negatívne tvrdenie na pozitívne, napríklad: "Urobím, čo bude v mojich silách." 
Ďalšie výroky, ktoré môžete zmeniť, sú: "všetko sa kazí" na "zvládnem to, keď urobím jeden krok za druhým" a "neznášam, keď sa to stane" na "viem, ako to zvládnuť, už som to robil". 
Zmena spôsobu, akým hodnotíte situácie tým, že hovoríte sami so sebou, môže drasticky zmeniť úroveň stresu, ktorú pre vás daná situácia predstavuje.

Uvedomenie si nezdravých návykov, ku ktorým sa obraciate, môže tiež pomôcť človeku posúdiť stresor a vykonať potrebné zmeny v reakcii naň. 

 

Medzi nezdravé návyky patria napríklad: 

  • Pitie alkoholu
  • Fajčenie
  • Zónovanie pred televízorom alebo počítačom
  • Odkladanie
  • Vypĺňanie každej minúty dňa, aby človek nemusel čeliť svojim problémom
  • Vybíjanie si stresu na iných
  • Prejedanie sa a podjedanie
  • Odťahovanie sa od priateľov, rodiny a každodenných činností

 

Rozpoznanie nezdravých návykov a ich premena na pozitívne môže zmeniť život namiesto toho, aby ste nechali stres riadiť váš život:

  • Rozprávajte sa s rodinou a priateľmi
  • Venujte sa každodennej fyzickej aktivite
  • Prijmite veci, ktoré nemôžete zmeniť
  • Nezabudnite sa smiať
  • Vzdajte sa zlozvykov
  • Spomaľte
  • Doprajte si dostatok spánku
  • Urobte si poriadok
  • Praktizujte vďačnosť za to čo máte
  • Snažte sa netrápiť maličkosťami

Zbavte sa stresu a pozerajte sa vo svojom živote viac na pozitíva ako na negatíva!

 

Odporúčané školenia:

Názov školenia Trvanie školenia Miesto konania Cena Najbližší termín
2 dni (8:00 - 14:00)
Online 359,00 €
430,80 € s DPH
13.12.2022 - 14.12.2022 + 4

Podobné články

Čo je integrovaný systém manažérstva?

Čo je integrovaný systém manažérstva?

KATEGÓRIA

Tento článok je venovaný spoločnostiam, ktoré by chceli zavádzať štandardy ISO a nie sú pevne rozhodnuté akým smerom sa chcú vybrať. Predpokladajme, že chcete svoju organizáciu certifikovať podľa viacerých štandardov ISO. Alebo je vaša organizácia už certifikovaná podľa jednej normy ISO a chcete dosiahnuť certifikáciu viacerých systémov manažérstva.

Zobraziť viac
Kto je etický hacker a čo je jeho prácou

Kto je etický hacker a čo je jeho prácou

KATEGÓRIA

Slová ako hacker alebo etický hacker sa v spoločnosti skloňujú každým dňom viac a viac. Mnoho ľudí však stále nevie čo hackerstvo znamená a aký je rozdiel medzi hackerom a etickým hackerom. Predtým než si vysvetlíme čo je etické hackerstvo si najskôr musíme povedať základné rozdelenie hackerov.

Zobraziť viac
Sprievodca riadením projektového manažmentu! (1.časť)

Sprievodca riadením projektového manažmentu! (1.časť)

KATEGÓRIA

Každý projekt má požiadavky, čo znamená, že každý projektový manažér by mal mať pripravený plán riadenia požiadaviek. Ako to funguje? Aké sú typy projektových požiadaviek? Čo je riadenie požiadaviek? Všetko sa dozviete v našom novom blogu.

Zobraziť viac
Automotive seminár - Analýza aktuálnej situácie a možné východiská

Automotive seminár - Analýza aktuálnej situácie a možné východiská

KATEGÓRIA

Máme za sebou dlho očakávaný a z našej strany aj dlhodobo pripravovaný Automotive seminár CeMS, ktorý bol pre nás veľkou výzvou.

Zobraziť viac

Newsletter