Snežienkova 1/A, 971 01 Prievidza
SK
CS
Online školenia - Všetky školenia je možné absolvovať online! Využite 30% zľavu na vybrané školenia! Všetky informácie nájdete v aktualitách.

Aký štýl vedenia tímu je ten správny?

KATEGÓRIA

Každý manažér z času na čas kladie niekoľko otázok, na ktoré nepozná odpoveď a ktoré sú kľúčové k pokroku organizácie:

 

  • Ako zefektívniť prácu svojho tímu?
  • Ako zvládnuť zložité situácie a prispôsobiť im svoj štýl vedenia?
  • Ako vytvoriť pokojnú atmosféru v tíme?

 

Takýchto otázok je oveľa viac a nejeden manažér sa v nich môže strácať. Vedenie ľudí a delegácia povinností je ozajstnou vedou. Avšak ak ju manažér zvládne, výrazne sa zlepší kvalita práce a firemná kultúra. Dôležitým faktorom býva vnútorná motivácia nielen seba a ľudí vo vedení, ale aj motivácia každej jednej súčasti tímu. Štýl vedenia použitý pri komunikácií so zamestnancami môže tento faktor upevniť ale môže mať aj opačný efekt.

 

Štýly vedenia

Existuje hneď niekoľko rôznych štýlov vedenia, ktorých základným cieľom je tvorba kultúry v organizácii, v tíme a spoločnosti. Sú zamerané na zvyšovanie výkonnosti a zlepšovanie výsledkov ako jednotlivcov, tak aj celej organizácie, ktorá ich zastrešuje.

 

Autoritatívny štýl vedenia

Autoritatívny štýl vedenia je z neskôr spomenutých štýlov vedenia najmenej benevolentný. Manažér koná podľa svojho presvedčenia, a to bez ohľadu na dodatky a názory jeho podriadených. Často sa jedná až o zneužívanie svojho postavenia a právomocí, ktorými manažér zakrýva svoje nedostatky – či už v skúsenostiach alebo schopnostiach. Na motivovanie svojho tímu využíva svoje nadradené postavenie, rozdielne odmeňovanie a sankcie či postihy. Autoritatívny štýl je vhodný v novom alebo nedisciplinovanom kolektíve, prípadne v situáciách, ktoré vyžadujú okamžité rozhodnutie.

 

Demokratický štýl vedenia

Tento štýl vnáša do spoločnosti ľahšiu pracovnú atmosféru. Práca s ľuďmi je založená na obojstrannej a férovej komunikácii, ktorá je základnou charakteristikou demokratického štýlu. Každý jeden člen tímu priamo zasahuje do riadenia, úloh a rozhodnutí súvisiacich so spoločným cieľom. Manažér tieto poznatky spracúva a následne implementuje do projektu, na ktorom tím pracuje. Dôležitými prvkami sú však dôvera, odborná, kultúrna a spoločenská úroveň. Zamestnanci sa vo väčšine prípadov pod týmto vedením cítia voľnejšie, cennejšie a šťastnejšie.

 

Liberálny štýl vedenia

Voľnosť je základnou črtou liberálneho štýlu vedenia. Manažér sa stavia konkrétnej práci bokom a svojmu tímu necháva skoro úplnú voľnosť v konaní a rozhodovaní. Spolieha sa na to, že si jeho zamestnanci definujú ciele a následne vymyslia riešenia, ktoré im pomôžu dosiahnuť ich. Manažér tu často vystupuje ako reprezentatívna osoba a jeho základnou úlohou je komunikácia s obchodnými partnermi. Liberálny štýl môže mať aj negatívny výsledok v podobe presadzovania osobných záujmov a cieľov, neplnenia zadaní a zhoršenej funkcie pracoviska.

 

Manažér je zodpovedný za svoj štýl vedenia. Ten si volí podľa svojich priorít a cieľov. Spätná väzba zamestnancov je nevyhnutnosťou pri zmenách vo svojom prístupe k tímu.

Podobné články

AKATUALIZOVANÉ: Ako zaviesť a certifikovať systém manažérstva proti korupcii podľa normy ISO 37001

AKATUALIZOVANÉ: Ako zaviesť a certifikovať systém manažérstva proti korupcii podľa normy ISO 37001

KATEGÓRIA

S pojmom korupcia a korupčné správanie sa vyskytuje pomerne často v rôznych formách. Paradoxne podľa prieskumov majú tendenciu ku korupčnému správaniu ľudia s vyšším vzdelaním a to až v 75% prípadoch výskytu korupcie. Podľa štúdií Európskeho parlamentu stojí korupcia EÚ ročne v rozmedzí od 179 miliárd eur až do 990 miliárd eur.

Zobraziť viac
PSCR nahradilo a doplnilo PSB

PSCR nahradilo a doplnilo PSB

KATEGÓRIA

Aký je rozdiel medzi PSB a PSCR? Prečo PSB už nestačí a čo sa zmenilo? Aké školenie by ste mali absolvovať?

Zobraziť viac
Tieňovanie vám šetrí čas aj nervy

Tieňovanie vám šetrí čas aj nervy

KATEGÓRIA

Plánujete posilnenie nejakého oddelenia, alebo vás čaká výmena ľudí na kľúčovej pozícii? Tentokrát práve o tom, ako pripraviť výmenu zamestnancov, či rozšírenie oddelenia. A prečo správny postup šetrí čas, nervy a peniaze.

Zobraziť viac
Hrozí vám strata certifikácie?

Hrozí vám strata certifikácie?

KATEGÓRIA

Pandémia COVID-19 priniesla neočakávané vážne dôsledky pre ekonomický rast mnohých organizácií. Organizácie stoja pred ťažkým rozhodnutím, ako najlepšie využiť svoje zdroje, aby prežili v tejto neistej dobe.

Zobraziť viac

Newsletter