Aktuálna doba prináša čoraz väčšie nároky na praktickú aplikáciu IT riešení do spoločností. Tento trend je natoľko silný, že aj malé spoločnosti pôsobiace v rôznych odvetviach sa snažia ísť s dobou. Vďaka unikátnym IT riešeniam a aplikáciám vedia byť bližšie ku klientom a zároveň je možné zjednodušiť proces realizácie zákazky. Ide o rozširujúci sa trh, na ktorom postupne vzniká čoraz väčšia konkurencia. Norma ISO/IEC 20000-1 je vhodný nástroj na to, ako štandardizovať a zlepšiť poskytované služby a zároveň hodnoverne preukázať zákazníkovi úroveň poskytovaných služieb.
Uvedená norma špecifikuje požiadavky na poskytovateľa služieb, ktoré sú zamerané na plánovanie, implementáciu, prevádzku, monitorovanie, kontrolu, údržbu a zdokonaľovanie systému manažérstva služieb.
Požiadavky normy sú koncipované tak, aby ich bolo možné uplatniť na poskytovateľov služieb všetkých veľkosti a zameraní. Slúži predovšetkým na nastavenie služieb a procesov ich poskytovania v súlade s medzinárodne osvedčeným štandardom. Tieto procesy vychádzajú u knižnice ITIL. Uvedený štandard môže byť uplatňovaný IT oddelením alebo externým poskytovateľom IT služieb.
Norma sa zameriava práve na procesy dodávania služieb a nie na dodávané produkty ako sú hardvér alebo softvér na čo sa zameriava norma ISO 9001. Systém manažérstva služieb je špecifikovaný práve na služby spojené s inštaláciou, používaním, prevádzkou a servisom informačných systémov.
Norma ISO/IEC 20000-1 pozostáva z 10 základných bodov a svojou štruktúrou je prispôsobená k integrácii s manažérskymi systémami noriem ISO 9001:2015 a ISO/IEC 27001:2013. Štruktúra normy je nasledovná:
Obrázok - systém manažérstva služieb. Zdroj : ISO/IEC 20000-1
Norma ISO/IEC 20000-1 vo svojom obsahu nadväzuje a súvisí s viacerými normami. Jedným z východísk sú požiadavky ITIL, ktoré poskytujú vhodný základ pre vývoj procesov vyhovujúcich norme ISO/IEC 20000-1 ale napriek tomu medzi normami neexistuje žiadny formálny vzťah. Požiadavky normy ISO/IEC 20000-1 odporúčame implementovať spolu so súvisiacimi normami ISO 9001:2015 a ISO/IEC 27001:2013. Body uvedených noriem sú zjednotené a pripravené tak na lepšiu integráciu. Okrem toho sú v norme uvedené odkazy aj na súvisiace normy, ktoré bližšie špecifikujú požiadavky. Ide o normy:
Normu ISO/IEC 20000-1 odporúčame implementovať a certifikovať v spoločnostiach, ktoré majú záujem o štandardizáciu a zlepšenie poskytovaných služieb. Zároveň je vhodná pre všetky spoločnosti, ktoré poskytujú služby v oblasti IT a majú záujem poskytovať zákazníkom služby v súlade s medzinárodnými štandardmi.
Zdroje:
https://www.efocus.sk/images/uploads/zvijak.pdf
https://www.iso.org/standard/70636.html
STN ISO/IEC 20000-1
:(
Žiadne e-learningy
ISO normy nie sú voľne dostupné dokumenty. Je možné ich získať iba oficiálnou cestou a my vám poradíme ako a kde.
Zobraziť viacHodnotenie špeciálnych procesov CQI je nástroj, ktorý môže pomôcť dodávateľom automobilového priemyslu zlepšiť kvalitu ich špeciálnych procesov. CQI hodnotí procesy na základe štandardov AIAG, ktoré pokrývajú širokú škálu špeciálnych procesov, ako je zváranie, nanášanie povlakov a tepelné spracovanie.
Zobraziť viacOba štandardy poskytujú množstvo bezpečnostných kontrol, ktoré pomáhajú organizáciám chrániť svoje informácie. NIST a ISO/IEC 27001 sú kompatibilné a navzájom sa dopĺňajú. NIST poskytuje technické detaily pre implementáciu bezpečnostných kontrol, ktoré sú odporúčané v ISO/IEC 27001.
Zobraziť viacV oblasti assessmentu existuje niekoľko aktuálnych trendov, ktoré odrážajú pokrok v technológiách, zmeny v pracovnom prostredí a potreby moderných organizácií. Moderné trendy v assessmente zahŕňajú digitalizáciu, dôraz na mäkké zručnosti, personalizované hodnotenie a využitie dátovej analýzy.
Zobraziť viac