Snežienkova 1/A, 971 01 Prievidza
sk
cs
en
de

TPM ako dlhodobá stratégia, nie dočasná iniciatíva

Nie je asi organizácia, ktorá by nemala v cieľoch znižovanie nákladov, zlepšovanie výkonnosti procesov a rast kvality. Mnoho firiem pozná a zaviedlo do praxe nástroje, ktoré by mali pomôcť. Spomenieme len zopár: 5S, Kaizen, SMED, SPC. Niekedy sa výsledky napriek snahe nedostavia. Dôvodov môže byť viac, ale jedna z hlavých príčin leží mimo týchto nástrojov a techník. Je to spôsob fungovania spoločnosti. Jej kultúra. Oddelenia nekooperujú, vzťahy medzi managementom a výkonnými pracovníkmi sú neúprimné. Pretože nástroje zlepšovania fungujú práve na kooperácií zamestnancov naprieč organizáciou, slobode zlepšovateľských tímov a podpore vedenia spoločnosti, je zrejmé, že tieto nástroje nemôžu fungovať.

 

                     

 

Ako z toho začarovaného kruhu von?

Jednou zo strategických iniciatív môže byť TPM - Total Productive Maintenance. Koncept vypracovaný v Toyote pánom Seiichi Nakajimom v priebehu 50. - 70. rokov dvadsiateho storočia. Napriek názvu, TPM sa týka celej firmy a mení jej spôsob fungovania od podstaty. Stojí na ôsmych pilieroch, ktoré musia byť stabilné.

  • Autonómna údržba: Operátori preberajú bežnú starostlivosť o stroje a zariadenia. Riešia opakujúce sa problémy a hľadajú efektívne spôsoby ich eliminácie.
  • Plánovaná údržba: Údržba prestáva riešiť neustále sa opakujúce poruchy, pretože tie čiastočne odstraňujú operátori. Venuje sa preventívnej údržbe.
  • Zamerané zlepšovanie (Kobetsu Kaizen): Jeden z najdôležitejších pilierov. Malé, autonómne skupiny (small groups) sa zaoberajú stratami. Hľadajú korene problémov, prichádzajú s riešeniami a sami ich realizujú. Autonómne tímy sú poskladané zo zástupcov viacerých oddelení, čím sa rúcajú bariéry medzi oddeleniami. Realizácia nápadov na zlepšenie odbúrava direktívne riadenie managementom, ktorý uvoľňuje ruky iniciatíve zamestnancov. Ak pracovníci majú právo meniť spôsob práce, vzniká pocit vlastníctva, zodpovednosti a radosti z práce. Každý rád robí to, čo ho baví a v čom vidí zmysel.
  • Školenie a rozvoj: S predchádzajúcimi zmenami ide ruka v ruke potreba rozvoja pracovníkov. Pretože z operátorov sa stávajú pracovníci znalí procesov a problémov. Z údržbárov manažéri vlastných postupov. Na tieto kompetencie musia byť pripravení. Preto management v úzkej spolupráci s personálnym oddelením pripravuje rozvojové programy podľa potrieb zamestnancov. Spoločnosť sa mení, rastie úroveň vedomostí všetkých .
  • Riadenie nových zariadení: Rast vedomostí sa prejaví aj v projektových tímoch, pretože ich členovia sú často súčasťou malých zlepšovateľských skupín. Vedia premietnuť vedomosti s existujúcich procesov do nových projektov, procesov a aj výrobkov. Ich cieľom už nebude „kopírovať“ staré procesy, ale navrhovať nové s dôrazom na vysokú kvalitu výstupu a ľahkou údržbou.
  • Kvalitatívna údržba: Prevencia chýb priamo pri zdroji. Aj kvalitári a údržbári sa  nevyhnú zmenám, pretože títo pracovníci sú oveľa viac vo výrobe a sú členmi zlepšovateľských tímov. Postupne sa naučia efektívne identifikovať problém a naučia sa preventívne problémom predchádzať. Cieľom je odstrániť všetky opakujúce sa problémy s kvalitou.
  • TPM v administratíve: Odstraňovanie strát aj v podporných procesoch. Ak sa bavíme o celej firme, zasiahne TPM aj administratívu. Pracovníci sa naučia svoje činnosti vnímať ako procesy. Pretože sú zapojení do zlepšovateľského hnutia vo výrobe, dokážu preniesť rovnaký duch aj na vlastné pracoviská. Výrobné a administratívne procesy majú mnoho spoločné. Pretože sa naučia vnímať procesy a ich straty, dokážu ich sami zefektívňovať.
  • Bezpečnosť, zdravie, životné prostredie: Nula úrazov ako štandard. Ako by to bolo, ak by sa spoločnosť nestarala o zdravie vlastných zamestnancov. Cieľom je dosiahnuť nulovú úrazovosť, avšak mierne odlišným spôsobom, než sme zvyknutí. Spoločnosť sa snaží úrazom predchádzať, analyzovať možné príčiny úrazov a eliminovať ich ešte predtým, než sa prejavia. Všimnite si tú podobnosť s riešením problémov a porúch. Prevencia má prednosť pred reakciou. Nejde však len o úrazy, ale celkové zlepšenie pracovného prostredia, odstránenie príčin trvalého poškodenia zdravia a zlepšenie ergonómie pracovísk.

 

                   

 

Čo sa zmení?

  • Preventívne aktivity zlepšia výkonnosť spoločnosti. Pokiaľ problémy nevzikajú, nemusíme ich riešiť. Máme čas na zlepšovanie a hľadanie neobvyklých spôsobov zefektívnenia práce. Prejaví sa to poklesom nákladov na nekvalitu, rastom efektivity, znížením plytvania a zlepšenými ekonomickými výsledkami firmy.
  • Samostatnosť pracovníkov zlepší ich pracovnú angažovanosť. Znie to možno ako lacná fráza, avšak funguje to. Každý rád pracuje na tom, čo ho baví. A baví ho to, čo môže sám meniť, hľadať lepšie spôsoby. Ak má okolo seba skupinu kolegov, ktorí vedia pomôcť a aktívne sa zapájajú, o to lepšie výsledky. Nebude už potrebné riešiť dookola chyby, poruchy, straty, alebo nedajbože úrazy spôsobené laxnosťou a nezáujmom. Získate pracovníkov, ktorí budú do práce chodiť radi. Túto motiváciu neprebijú žiadne peniaze.
  • Management sa bude môcť sústrediť na strategické rozhodnutia. Pre šéfa nie je nič tak deprimujúce, ako rozhodovanie o každej maličkosti. Úprimne, do takejto situácie sa mnohé spoločnosti dostali samé. Manažéri sa zapájali a rozhodovali o drobnostiach a na strategické riadenie neostával čas. Mikro-management je chorobou mnohých firiem. Výsledkom je frustrácia managementu a apatia výkonných pracovníkov.
  • Vaša spoločnosť môže rásť za hranice, o ktorých ani netušíte. Pokiaľ dodrží spoločnosť všetky pravidlá a úprimne sa bude snažiť o naplnenie cieľov definovaných piliermi, otvoria sa pred vami nové obzory. Nielen schopnosť pritiahnuť nových zaujímavých zákazníkov, ale aj schopnosť prísť s inovatívnymi myšlienkami. Firma sa stane nositeľom vlastného know-how, ktoré jej môže otvoriť brány aj do iných odvetví a oblastí.

Čo stojí v ceste k úspechu?

  • Neúprimnosť. Boľavé miesto mnohých spoločností. Ak sa cieľom TPM stane iba formálne zavedenie nových nástrojov, stávajú sa z nich vyprázdnené pojmy. Záťaž pre všetkých, frustrácia. Takto zavedené TPM nemá šancu prežiť. Podobne, ako rastlina na piesku bez vody.
  • Netrpezlivosť. Všimnite si, ako dlho sa TPM vyvíjalo. Takmer dvadsať rokov. Ako rýchlo sa podarí takýto komplexný systém, búrajúci doterajšie fungovanie spoločnosti, zaviesť? Trvá to roky. Vlastne, táto práca nikdy nekončí. Nedá sa povedať: máme zavedené TPM a teraz už nemusíme na ňom pracovať. Naopak. Podobne, ako strom nezarodí prvý rok, nemôžte sa vzdať. Nemôžte ho vyťať a nasadiť nový. Rovnako je to s TPM. Spoločnosť sa síce radikálne zmení,ale výsledky nie je vidieť každý deň. Avšak, ak sa o rok-dva obzriete späť, neuveríte, akú dlhú a úspešnú cestu ste prešli. Naviac, TPM nie je o termínoch, ale o dosahovaní cieľov a prekonávaní výziev. Na to by ste sa mali sústrediť.
  • Nepochopenie. Spomínali sme v úvode, že TPM nie je projekt, ani nástroj. Je to strategické rozhodnutie. Spoločnosť, firma, management si musia byť istí, že začnú meniť fungovanie podniku od základov. Management sa musí zmieriť s tým, že nebude už vládnuť pevnou rukou. Výkonní pracovníci musia pochopiť, že odpovede na otázky budú hľadať sami. Takáto zmena myslenia sa nedá zrealizovať zo dňa na deň. A nedá sa nariadiť zhora. Táto filozofia musí byť prijatá celoplošne.
  • Nezáujem. Pokiaľ chápete TPM ako kôš nástrojov, ktoré sa zavedú, nepochopili ste jeho filozofiu. Ak začnete implementovať TPM takto, dopadne to rovnako, ako so zavedením Kaizenov, alebo projektov SMED. Ľudia sú citliví na opakované zlyhania. Jedenkrát vám možno uveria, lenže ak ich dôveru sklamete, stratíte ich. Nezáujem ľudí neznamená, že sú leniví, alebo im je jedno, ako firma, podnik funguje. Nezáujem znamená nedôveru.
  • Strach. Každá zmena je krokom do neznáma, ohrozením. Je prirodzené, že sa zmenám bránime a je to správne. Preto, ak sa rozhodnete TPM zaviesť a získate aj podporu pracovníkov, počítajte s ich obavami a odmietnutím. Berte to ako súčasť ich vnútornej premeny. Dôležité je nevzdať sa a vytrvale kráčať ďalej. Je to ako s dlhým výletom. Cieľ je vzdialený, nohy bolia. Nie každý v skupine dokáže kráčať rovnako rýchlo. Treba mu pomôcť, povzbudiť. Občas je dobré zmierniť tempo, alebo si oddýchnuť. Rovnaké je to aj pri TPM.

Čo povedať na záver?

TPM nie je jednoduchá cesta. Je to výzva. Môže vás vystrašiť, alebo motivovať. Všetko záleží od vášho vnútorného naladenia. Ak sa nebojíte výziev, ak ste pripravení prekonávať prekážky a zmieriť sa s dočasným neúspechom, potom je TPM pre vás. Odmenou vám bude nielen efektívne fungujúca spoločnosť, ale aj kreatívne prostredie, dobré medziľudské vzťahy, atmosféra firmy, do ktorej budete chodiť radi. Nestojí to za vynaloženie námahy? Podľa nás stojí. Prajeme vám, aby ste sa rozhodli správne a na cestu TPM vykročili pravou nohou. A vieme vám s tým pomôcť na našich školeniach TPM.

Odporúčané školenia:

Názov školenia Trvanie školenia Miesto konania Cena Najbližší termín
2 dni (8:00 - 14:00)
Online 379,00 €
466,17 € s DPH
15.07.2025 - 16.07.2025 + 2

Podobné články

Ako zvýšiť povedomie zamestnancov v automotive o kvalite?

Ako zvýšiť povedomie zamestnancov v automotive o kvalite?

KATEGÓRIA

Viete ako je potrebné pracovať s ľuďmi tak, aby boli „správne nastavení“ a dávali si väčší pozor na to, aby chybu neurobili, prípadne ju odhalili v prípade, že ju vyprodukuje proces? Dozviete sa v našom článku.

Zobraziť viac
Manažér kybernetickej bezpečnosti –  Ochrana dát a súlad s legislatívou

Manažér kybernetickej bezpečnosti – Ochrana dát a súlad s legislatívou

KATEGÓRIA

V dnešnom prepojenom svete čelia firmy čoraz sofistikovanejším kybernetickým hrozbám. Je možnosť zabezpečiť externého manažéra kybernetickej bezpečnosti? Aké sú výhody a nevýhody outsourcingu EMKB a čo od nej vyžaduje zákon?

Zobraziť viac
SAQ  = SUSTAINABILITY ASSESMENT QUESTIONNAIRE – I. časť

SAQ = SUSTAINABILITY ASSESMENT QUESTIONNAIRE – I. časť

KATEGÓRIA

Stretli ste sa už s touto požiadavkou? Pokúsime sa Vám ju v skratke vysvetliť....

Zobraziť viac

Newsletter