Snežienkova 1/A, 971 01 Prievidza
SK
CS
Online školenia - Všetky školenia je možné absolvovať online! Využite 30% zľavu na vybrané školenia! Všetky informácie nájdete v aktualitách.

Ako zvládať záťažové situácie na pracovisku

KATEGÓRIA

 

Záťažová situácia znamená zväčša diskomfort, v živote človeka ide o výnimočný stav, je to niečo, čoho zvládnutie je spojené s vyvinutím väčšieho úsilia, s kladením akýchsi mimoriadnych nárokov. 

Veľmi zjednodušene ju môžeme charakterizovať ako rozdiel medzi nárokmi a možnosťami. Kde nároky sú: požiadavky na vykonanie práce v istej kvalite / kvantite / v istom čase, šibeničné termíny „dedlajny“, ... Možnosti predstavujú: zručnosti vykonávateľa úlohy, jeho schopnosti, kapacitné možnosti, atď.

záťažová situácia = nároky - možnosti 

Ako a prečo ku nim dochádza?

Záťažové situácie sa vyskytujú všade okolo nás. Je to prirodzené, spôsobujú ich rozdielne názory ľudí. Každý z nás má vlastné názory, každý má iné priority, iné hodnoty a iné potreby. Na každého sú vyvíjané nejaké tlaky, každý má iné predstavy. 

 

Ako sa s nimi vyrovnať?

Každý sa s nimi vyrovnáva po svojom. Pokiaľ ide o záťažové situácie, ktoré sa opakujú, človek väčšinou postupuje podobne ako pri predchádzajúcej situácii. Samozrejme za predpokladu, že to dobre dopadlo. Jednoducho použije metódu, ktorá mu priniesla ovocie a pomohla mu s čo najrýchlejším návratom do normálneho stavu. Toto je niečo, čo sa deje - dá sa povedať inštinktívne. 

Momentálne sa však stále viac upriamuje pozornosť na riadenú identifikáciu vhodnej stratégie zvládania záťaže. Možno ste už počuli o copingových stratégiach. 

Poučka: Coping je definovaný ako „súbor kognitívnych a behaviorálnych snažení zameraných zvládnuť, redukovať alebo tolerovať vnútorné a vonkajšie požiadavky, ktoré ohrozujú alebo prevyšujú zdroje indivídua.“ 

Pre bežných ľudí je to veľmi ťažko vstrebateľná veta, preto pripájame citácie odborníkov, ktorí nám to trochu rozmenili na drobné.

Pod pojmom zvládnutie (coping) Venglářová a kol. (2011) rozumie zvládnutie pôsobiacich stresorov, t.j. nasadenie všetkých síl na to, aby sa zvládla nadlimitná záťaž. Podľa Mikuša (2012) ide o umenie poradiť si s neobvykle ťažkou, takmer nezvládnuteľnou situáciou a tým predchádzať syndrómu vyhorenia.

Existuje viacero možností zvládania záťažových situácii pomocou copingových stratégii (akčné / psychické, situačné / stresová reakcia, stres znižujúce/ stres zvyšujúce, ...), ale to už sú skôr témy sociálnej psychológie.

Konkrétny návod asi neexistuje, no my na riešenie odporúčame nástroje, ktoré poznáme a máme s nimi skúsenosti všetci. Zdravý životný štýl a komunikácia. Zdravý životný štýl necháme opäť na odborníkov, ale ku komunikácii si neodpustíme pár riadkov. Omieľame ju dookola takmer pri každej problematike, od odborných metód využívaných vo výrobnom priemysle až po zvládanie záťažových situácii. A nie nadarmo. 

Príklad z praxe: Na zamestnanca sa to nejako začalo rúcať, množstvo práce mu spôsobilo záťažovú situáciu. V tomto prípade je mimoriadne dôležité neprepadnúť negatívnym emóciám a pracovať s faktami. Sľúbený príklad: Pán / pani XY, jednoducho na vykonanie tejto úlohy je potrebné x času, zvládnem to jedine s Vašou podporou v spolupráci s xy kolegom / teamom. Uvedomujem si, že času nemáme veľa, preto navrhujem pozastaviť / spomaliť realizáciu x projektu, ktorý v tejto chvíli nie je až taký dôležitý a neohrozí túto zákazku / projekt / fungovanie našej spoločnosti. 

Každý normálny racionálne uvažujúci nadriadený, riaditeľ, šéf, majiteľ, teamleader to musí minimálne vypočuť a prehodnotiť. Okrem konkrétnych faktov ste mu ponúkli aj konkrétny návrh na riešenie. 

To bol príklad riešenia konkrétneho problému, ale komunikácia je výborný nástroj ako prevencia na predchádzanie záťažovým situáciám. Správnou komunikáciou sa dá zabezpečiť aj správna motivácia, správne delegovanie, správne rozdelenie úloh, zodpovedností a kompetencií, pri ktorých správnom nastavení sa dá predísť väčšine záťažových situácií.

 

Mohlo by Vás zaujímať:

Školenia z oblasti komunikácie a osobnostného rozvoja
Asertívne správanie na pracovisku
Zlepšenie fungovania tímu
8 základných bodov ako zlepšiť aktívne počúvanie

 

Podobné články

Revidovaný systém manažérstva kvality zdravotníckych pomôcok ISO 13485:2016 – kedy a pre koho je potrebný?

Revidovaný systém manažérstva kvality zdravotníckych pomôcok ISO 13485:2016 – kedy a pre koho je potrebný?

KATEGÓRIA

Norma ISO 13485:2016 je vytvorená a určená pre využitie v organizáciách, ktoré sa zaoberajú konštrukciou, vývojom, výrobou, inštaláciou, servisom a predajom a distribúciou zdravotníckych pomôcok. Aktuálne ide pomerne rýchlo do popredia a stáva sa štandardom pre organizácie pôsobiace v odvetví zdravotníckych pomôcok. 

Zobraziť viac
Spoločnosť CeMS ďakuje zdravotníkom v boji s COVID-19

Spoločnosť CeMS ďakuje zdravotníkom v boji s COVID-19

KATEGÓRIA

Uvedomujeme si závažné dopady COVID-19 na naše okolie a zároveň dôležitosť úspešného zvládnutia celej situácie. Preto sme sa rozhodli pomôcť zdravotníkom v boji s COVID-19 a podporiť ich. Od apríla venujeme 2% zo všetkých otvorených online školení na nákup chýbajúcich zdravotníckych a ochranných pomôcok.

Zobraziť viac
Ako prebiehajú online školenia od spoločnosti CeMS

Ako prebiehajú online školenia od spoločnosti CeMS

KATEGÓRIA

Aktuálna situácia vo svete spojená s vírusom COVID-19 sa nedala predpokladať a nikto na ňu nebol pripravený. Je to náročné pre firmy aj jednotlivcov. Zároveň nám však tiež prináša možnosti zlepšovať svoje schopnosti a učiť sa novým veciam. Spoločnosť CeMS od začiatku vynaložila energiu na vytvorenie systému online školení, aby mohla poskytovať svoje služby aj počas krízového stavu. V článku Vám prinášame informácie o tom, ako online školenie prebieha v praxi.

Zobraziť viac
Ako bude prebiehať zálohovanie jednorazových obalov na nápoje?

Ako bude prebiehať zálohovanie jednorazových obalov na nápoje?

KATEGÓRIA

Ako sa prejaví nový zákon o zálohovaní v praxi? Kto bude musieť a kto nebude musieť vykonávať odber fliaš a aké výhody to prinesie pre spoločnosť? Zákon č. 302/2019 Z. z. o zálohovaní jednorazových obalov na nápoje a o zmene a doplnení niektorých zákonov(ďalej len zákon) nadobudol účinnosť 1. decembra 2019.

Zobraziť viac

Newsletter