Snežienkova 1/A, 971 01 Prievidza
SK
CS

Ako zvládať záťažové situácie na pracovisku

KATEGÓRIA

 

Záťažová situácia znamená zväčša diskomfort, v živote človeka ide o výnimočný stav, je to niečo, čoho zvládnutie je spojené s vyvinutím väčšieho úsilia, s kladením akýchsi mimoriadnych nárokov. 

Veľmi zjednodušene ju môžeme charakterizovať ako rozdiel medzi nárokmi a možnosťami. Kde nároky sú: požiadavky na vykonanie práce v istej kvalite / kvantite / v istom čase, šibeničné termíny „dedlajny“, ... Možnosti predstavujú: zručnosti vykonávateľa úlohy, jeho schopnosti, kapacitné možnosti, atď.

záťažová situácia = nároky - možnosti 

Ako a prečo ku nim dochádza?

Záťažové situácie sa vyskytujú všade okolo nás. Je to prirodzené, spôsobujú ich rozdielne názory ľudí. Každý z nás má vlastné názory, každý má iné priority, iné hodnoty a iné potreby. Na každého sú vyvíjané nejaké tlaky, každý má iné predstavy. 

 

Ako sa s nimi vyrovnať?

Každý sa s nimi vyrovnáva po svojom. Pokiaľ ide o záťažové situácie, ktoré sa opakujú, človek väčšinou postupuje podobne ako pri predchádzajúcej situácii. Samozrejme za predpokladu, že to dobre dopadlo. Jednoducho použije metódu, ktorá mu priniesla ovocie a pomohla mu s čo najrýchlejším návratom do normálneho stavu. Toto je niečo, čo sa deje - dá sa povedať inštinktívne. 

Momentálne sa však stále viac upriamuje pozornosť na riadenú identifikáciu vhodnej stratégie zvládania záťaže. Možno ste už počuli o copingových stratégiach. 

Poučka: Coping je definovaný ako „súbor kognitívnych a behaviorálnych snažení zameraných zvládnuť, redukovať alebo tolerovať vnútorné a vonkajšie požiadavky, ktoré ohrozujú alebo prevyšujú zdroje indivídua.“ 

Pre bežných ľudí je to veľmi ťažko vstrebateľná veta, preto pripájame citácie odborníkov, ktorí nám to trochu rozmenili na drobné.

Pod pojmom zvládnutie (coping) Venglářová a kol. (2011) rozumie zvládnutie pôsobiacich stresorov, t.j. nasadenie všetkých síl na to, aby sa zvládla nadlimitná záťaž. Podľa Mikuša (2012) ide o umenie poradiť si s neobvykle ťažkou, takmer nezvládnuteľnou situáciou a tým predchádzať syndrómu vyhorenia.

Existuje viacero možností zvládania záťažových situácii pomocou copingových stratégii (akčné / psychické, situačné / stresová reakcia, stres znižujúce/ stres zvyšujúce, ...), ale to už sú skôr témy sociálnej psychológie.

Konkrétny návod asi neexistuje, no my na riešenie odporúčame nástroje, ktoré poznáme a máme s nimi skúsenosti všetci. Zdravý životný štýl a komunikácia. Zdravý životný štýl necháme opäť na odborníkov, ale ku komunikácii si neodpustíme pár riadkov. Omieľame ju dookola takmer pri každej problematike, od odborných metód využívaných vo výrobnom priemysle až po zvládanie záťažových situácii. A nie nadarmo. 

Príklad z praxe: Na zamestnanca sa to nejako začalo rúcať, množstvo práce mu spôsobilo záťažovú situáciu. V tomto prípade je mimoriadne dôležité neprepadnúť negatívnym emóciám a pracovať s faktami. Sľúbený príklad: Pán / pani XY, jednoducho na vykonanie tejto úlohy je potrebné x času, zvládnem to jedine s Vašou podporou v spolupráci s xy kolegom / teamom. Uvedomujem si, že času nemáme veľa, preto navrhujem pozastaviť / spomaliť realizáciu x projektu, ktorý v tejto chvíli nie je až taký dôležitý a neohrozí túto zákazku / projekt / fungovanie našej spoločnosti. 

Každý normálny racionálne uvažujúci nadriadený, riaditeľ, šéf, majiteľ, teamleader to musí minimálne vypočuť a prehodnotiť. Okrem konkrétnych faktov ste mu ponúkli aj konkrétny návrh na riešenie. 

To bol príklad riešenia konkrétneho problému, ale komunikácia je výborný nástroj ako prevencia na predchádzanie záťažovým situáciám. Správnou komunikáciou sa dá zabezpečiť aj správna motivácia, správne delegovanie, správne rozdelenie úloh, zodpovedností a kompetencií, pri ktorých správnom nastavení sa dá predísť väčšine záťažových situácií.

 

Mohlo by Vás zaujímať:

Školenia z oblasti komunikácie a osobnostného rozvoja
Asertívne správanie na pracovisku
Zlepšenie fungovania tímu
8 základných bodov ako zlepšiť aktívne počúvanie

 

Podobné články

Začíname s ISO normami - 5 vecí, ktoré treba zvážiť pri výbere konzultanta na zavádzanie systémov manažérstva ISO

Začíname s ISO normami - 5 vecí, ktoré treba zvážiť pri výbere konzultanta na zavádzanie systémov manažérstva ISO

KATEGÓRIA

Projekt zavádzania ISO môže byť zdĺhavý a náročný v závislosti od veľkosti vašej spoločnosti, zložitosti a aktuálneho stavu zavedenia systému/ov manažérstva. Preto výber správneho konzultanta pre vaše špecifické potreby vám v konečnom dôsledku vie redukovať časovú náročnosť a výšku investície, výsledkom čoho bude úspešná implementácia systémov.

Zobraziť viac
Revízia normy ISO 9001 v roku 2023

Revízia normy ISO 9001 v roku 2023

KATEGÓRIA

Očakávaná revízia normy ISO 9001 v roku 2023 NEBUDE! Nové vydanie je plánované až na rok 2030! Čo to znamená a aká je história tejto normy?

Zobraziť viac

Nový systém na nahlasovanie nekalých praktík – Nahlas.to!

Pre všetky organizácie nad 50 zamestnancov a orgány verejnej moci, ktoré zamestnávajú viac ako 5 zamestnancov sme vypracovali komplexný program na plnenie legislatívy v oblasti ochrany oznamovateľov protispoločenskej činnosti. Zverte sa do rúk odborníkov a získajte silný nástroj na upozorňovanie na nezákonné alebo neetické konanie!

Zobraziť viac
Efektívna komunikácia v digitálnej dobe

Efektívna komunikácia v digitálnej dobe

KATEGÓRIA

Efektívna komunikácia je základom každého úspešného tímu alebo organizácie. V dnešnej digitálnej dobe sme neustále v spojení a komunikujeme prostredníctvom rôznych kanálov, ale môže sa ľahko stať, že stratíme umenie efektívnej komunikácie. Keďže si čoraz viac zvykáme pracovať na diaľku, je dôležité pamätať na to, že efektívna komunikácia je nevyhnutná na dosiahnutie úspešného výsledku.

Zobraziť viac

Newsletter