F*ck up porady, znak otvorenej komunikácie

Pracovná porada

Dobrý deň, vitajte na dnešnej porade, na úvod vám chcem všetkým poďakovať za nasadenie v minulom roku, mesiaci, projekte... Áno, takto by mali porady začínať. Aj tie, na ktorých si následne poviete, čo sa nepodarilo.

Chodím do rôznych firiem. Keď mi zadávateľ projektu, či už vzdelávacieho alebo konzultačno-procesného povie, že chyby nie sú akceptovateľné, hneď viem, že budeme začínať na úrovni nastavovania firemnej kultúry a osobnostného rozvoja. O čom to hovorím? Ide o to, že chyby sú normálne a ak niekto hlása, že „Failure is Not an Option“, svedčí to o jeho božskom egu. V jednom z našich predchádzajúcich článkov sme písali o budovaní kultúry „Vítania chýb“. Dnes na to nadviažem aktuálnou skúsenosťou z firmy, ktorá si žiadala práve moderovanie F*ck up porady s následnou analýzou a vypracovaním návrhu ponaučení, ktoré sa zapracujú do procesných máp (postupov) a až potom sa vzdeláva. Toto je presne stav, kedy si firmy uvedomujú, že tlakom a drzosťou to už v dnešnej dobe nejde. Dodám k tomu ešte jeden faktor, ktorý som si nedávno uvedomil. Vo firmách, kde zakladatelia odovzdali riadenie svojim nástupcom (v rodinných firmách obyčajne synom,) pozorujem aj rozdiely v štýle riadenia. Kým zakladatelia ešte chyby nepripúšťali a nepripúšťajú ani teraz, nevidia význam vzdelávania a konzultingu, no proste ego podporené úspechom a dravosťou, ktorú pred 25 –  30 rokmi prejavili, tak ich nástupcovia si už plne uvedomujú, že situácia na trhu je zložitejšia, komplexnejšia a široké lakte dnes už nestačia. Firmu treba budovať cez správne nastavenú víziu a firemnú politiku.

Na takýchto poradách hľadáme alternatívne riešenia, zapisujeme ponaučenia a hlavne s účastníkmi takéto situácie trénujeme, aby to dostali takpovediac do krvi. Zistil som, že jedna vec je, ak si zistenia a ponaučenia vypočujú, v lepšom prípade zapíšu, ale odkomunikovať ich je pre nich už trochu náročnejšie. Takýto postup má obrovský vplyv na otvorenosť komunikácie a samozrejme aj na budúce správanie v náročných situáciách. Majitelia spoločností, s ktorými mám dlhodobú spoluprácu, tento model jednoznačne vnímajú ako prínosný.

Na záver tohto zistenia dávam tip nástupcom spoločností. Najprv vysvetlite zakladateľom, že ste plne prevzali riadenie, vrátane zodpovednosti. Potom sa tak aj správajte. To však neznamená, že nebudete so zakladateľom komunikovať. Komunikácia je potrebná, obzvlášť, ak ešte majú nejaký podiel v spoločnosti. Zároveň tým len utužujete vzťahy a potrebu otvorenej komunikácie.

Na „f*ck up“ porady už zakladateľa spoločnosti pozývať nemusíte. Je na to viacero dôvodov:

  • svojim nastavením takýto prístup nepripúšťajú,
  • ťažko by sa im počúvalo, aké chyby ich „dieťa“ (firma, ktorú založili) robí, hoci je už dospelé,
  • určite by mali iné návrhy na riešenia, tie nech si ale nástupca preberie so zakladateľom po porade, prípadne ho o výstupoch informujte,
  • dávate tým najavo, že máte riadenie plne vo svojej kompetencii.


Prajem vám porady, na ktorých bude čo najmenej ponaučení. Ale úprimne sa zamyslite, koľko sa treba v týchto chybách  špárať. Potom sme tu my, aby sme aj vás aj takýmto spôsobom podporili. 

Martin Zibrín, lektor CeMS

 

Odporúčané školenia:

Názov školenia Dĺžka školenia Voľné termíny Cena
2 deň
02.02.2026 + 5 dostupných termínov
379,00 €
466,17 € s DPH
Viac o školení
2 dni
04.02.2026 + 5 dostupných termínov
379,00 €
466,17 € s DPH
Viac o školení
1 deň
18.02.2026 + 3 dostupné termíny
219,00 €
269,37 € s DPH
Viac o školení

Odporúčané e-learningy:

Názov Dĺžka školenia Cena
16 lekcií 2 hod. 49,00 €
60,27 € s DPH
Zobraziť

Podobné články

Soft - skills

Kto je dobrý Manažér?

Jedna zo základných otázok, ktorú pokladám svojim poslucháčom, na školení manažmentu, pre spoločnosť CeMS.

Soft - skills

Efektívna komunikácia v digitálnej dobe

Efektívna komunikácia je základom každého úspešného tímu alebo organizácie. V dnešnej digitálnej dobe sme neustále v spojení a komunikujeme prostredníctvom rôznych kanálov, ale môže sa ľahko stať, že stratíme umenie efektívnej komunikácie. Keďže si čoraz viac zvykáme pracovať na diaľku, je dôležité pamätať na to, že efektívna komunikácia je nevyhnutná na dosiahnutie úspešného výsledku.