Kvapky proti tvrdohlavosti


Je známe, že ľudský mozog odmieta nové veci. Jednoducho nás chce chrániť pred nepoznaným. Vy, ako manažér, však chcete aktívne až proaktívne zavádzať zmeny, ktoré vám zabezpečia rozvoj podnikania na dnešnom nepredikovateľnom trhu. Ako však na to, ak sú vaši spolupracovníci tvrdohlaví, rozhýčkaní z minulých období a sedkajú si pohodlne v komfortnej zóne? 

 

Na základe dvoch skúseností (osobnej aj profesnej lekcii) počas tohto týždňa uvádzam zoznam krokov, ktoré som využil. Podporil som ho ďalšou úžasnou vlastnosťou nášho mozgu a tou je schopnosť prispôsobiť sa. 


Čo sa vlastne stalo? Človek, na ktorého som sa snažil dlhodobo vplývať, sa zmenám a rastu úspešne vyhýbal, ba až ich sabotoval. Zmenil som teda prístup a od tlaku som prešiel k sofistikovanejším nástrojom. A hľa, zafungovalo to, zmeny sú prijaté. Takto by to mohlo pomôcť aj vám:

 

  1. Nastavte si víziu, zadefinujte cieľový stav, podporte ju odpoveďou na otázku „Prečo tú zmenu potrebujete?“.
  2. Ak je to možné, vytvorte v tíme mapu, ako sa do cieľa budete uberať. Ak to Vaši spolupracovníci doteraz úspešne ignorovali, využite externých konzultantov. Pre vašich kolegov to bude síce trochu ťažšie,  lebo tam nebude fungovať tzv. IKEA efekt. Aj  v tomto prípade to takto bolo.
  3. Ak krok číslo 2 nefunguje, lebo ľudia nechcú ani len počuť o zmenách, platí staré známe príslovie, že na vlastnom dvore je ťažké byť prorokom,  a preto je dobré využiť akýsi budíček od externých konzultantov. Vytvoril som teda prostredie: „OK, ja sa budem meniť a na ostatných netlačím“.
  4. Komunikujte a vizualizujte dohodnuté kroky. Ľudia nie sú vždy aktívne, alebo proaktívne nastavení a strávia zmenu neskôr. Keď to majú na očiach, tak im to skôr „docvakne“. Na VISIONBOARD som zverejnil kroky, ktoré robím aj s návodom, ako to robím.
  5. Ďalším nástrojom, ktorý som uplatnil, bola konzistentnosť s nulovou toleranciou. Tí, ktorí ma poznajú z našich vzdelávaní, vedia, že som tvrdý k sebe. Som zástancom pravidla, že  100% rozhodnutia fungujú lepšie ako 99%. Teraz som toto pravidlo nenásilne uplatnil aj voči druhým. Jednoducho som už staré postupy neprijímal. 
  6. Ak by som mal zhrnúť najsilnejšie nástroje na zvládanie tvrdohlavých odporcov zmien, tak by to bolo toto: ČAS a VIZUALIZÁCIA. Chápem, že čas je veľmi dôležitý, možno najdôležitejší faktor v projektovom „trojimperatíve“. Čo však v takýchto špecifických prípadoch funguje, je konzekventnosť malých krokov. Hovorí sa, že kvapka vody svojou vytrvalosťou rozdrví aj kameň.

Určite odporúčam tento zoznam doplniť aj o jasné zadanie. Niektorí ľudia sú v projektoch realizátori a jednoducho nechcú prevziať zodpovednosť. Príčin môže byť niekoľko. V tomto prípade mi to však zafungovalo. Držím vám palce, nech to klapne aj u vás. Ak by ste si s tým nevedeli rady, radi vám s tým pomôžeme na našich tréningoch leadershipu a komunikácie.

 

Martin Zibrín, lektor CeMS

Odporúčané školenia:

Názov školenia Dĺžka školenia Voľné termíny Cena
1 deň
23.01.2026 + 3 dostupné termíny
219,00 €
269,37 € s DPH
Viac o školení
2 dni
28.01.2026 + 3 dostupné termíny
379,00 €
466,17 € s DPH
Viac o školení
2 deň
02.02.2026 + 5 dostupných termínov
379,00 €
466,17 € s DPH
Viac o školení
1 deň
06.02.2026 + 5 dostupných termínov
219,00 €
269,37 € s DPH
Viac o školení
2 dni
11.02.2026 + 5 dostupných termínov
379,00 €
466,17 € s DPH
Viac o školení
1 deň
24.03.2026 + 3 dostupné termíny
219,00 €
269,37 € s DPH
Viac o školení
1 deň
26.03.2026 + 3 dostupné termíny
219,00 €
269,37 € s DPH
Viac o školení

Podobné články

Soft - skills

Efektívna komunikácia v digitálnej dobe

Efektívna komunikácia je základom každého úspešného tímu alebo organizácie. V dnešnej digitálnej dobe sme neustále v spojení a komunikujeme prostredníctvom rôznych kanálov, ale môže sa ľahko stať, že stratíme umenie efektívnej komunikácie. Keďže si čoraz viac zvykáme pracovať na diaľku, je dôležité pamätať na to, že efektívna komunikácia je nevyhnutná na dosiahnutie úspešného výsledku.