Úlohou lektora pri soft skills tréningoch je inšpirovať. Ak teda chcú manažéri vzdelávania a personalisti merať výsledky takýchto tréningov, riešením by bolo nahradiť lektorov strojmi.
Moje posledné skúsenosti z "in hause tréningov" v korporáciách ma postavili pred otázku: „čo je v skutočnosti úlohou lektora pri realizácii tréningov?“ Určite tomu dopomohli aj otázky personalistov a manažérov vzdelávania, ale pekne po poriadku.
Ako lektor sa riadim citátom od pána s menom W.A. Ward:
,,Priemerný učiteľ rozpráva. Dobrý učiteľ vysvetľuje.
Výborný učiteľ ukazuje. Najlepší učiteľ inšpiruje.“
Úlohou lektora pri soft skills tréningoch je inšpirovať. Ak teda chcú manažéri vzdelávania a personalisti merať výsledky takýchto tréningov, riešením by bolo nahradiť lektorov strojmi. Arthur C. Clarke to povedal celkom presne:
“Každý učiteľ, ktorý môže byť nahradený strojom, by mal byť nahradený strojom!”
Na to už máme e-learning. Dajú sa do neho napísať krásne motivačné meta vety, správna firemná demagógia založená na strachu o miesto, za ktoré ste aktuálne zodpovedný a podobné chuťovky. Určite to funguje, má to však svoje hranice. Najväčšou bariérou v tomto prípade je neznalosť potreby niečo zmeniť. Ľudia ovládaní strachom, závisťou, prípadne mobujúcim šéfom sú ako žaba v hrnci so stále teplejšou vodou. Ich vlastná komfortná zóna im nedovoľuje pozrieť sa na svoj skutočný potenciál a už vôbec nie vyskočiť.
Na to však treba, aby si aj manažéri dokázali udržať jednotný meter u svojich spolupracovníkov a to je v korporáciách ťažké. Prečo je to tak? Veď to poznáte: z najlepšieho obchodníka spravíme teamleadra, hoci na to vôbec nemá osobnostné predpoklady – hold, má ale výsledky. Z najšikovnejšieho IT-čkára bude vedúci oddelenia, čo na tom, že jeho emocionálna inteligencia je na úrovni veku, kedy prvý krát ťukol do klávesnice? Najlepšej pracovníčka na linke postúpi na predáčku. Nevadí, že je to egoistka bez akejkoľvek štipky tímového ducha. Do tímu dostaneme aj dcéru vedúceho oddelenia (doplňte si podľa svojich skúseností...).
Už som to spomínal - každý manažér má takých spolupracovníkov, akých si zaslúži! Aj manažéri vzdelávania dosahujú také výsledky, akých ľudí posielajú na soft skills tréningy.
Výsledky sú zmena a zmena znamená opustiť zónu komfortu a bezpečia.
Tak už konečne skočte, je to teraz na Vás!
PhDr. Martin Zibrín, PhD., MBA
Lektor kurzov z oblasti:
Odlesňovanie a degradácia lesov predstavujú globálny problém s ďalekosiahlymi dôsledkami na klímu a biodiverzitu. Lesy sú kľúčové pre absorpciu skleníkových plynov a ich zdravie je nevyhnutné pre ľudí aj životné prostredie. Ale ako tento problém zastaviť?
Zobraziť viacV poslednom období sa malé a stredné podniky stretávajú s rastúcim tlakom na poskytovanie údajov ako výpočet uhlíkovej stopy, spotreba vody, etické prehlásenia...Prečo sa tieto požiadavky objavujú teraz a prečo aj u menších podnikov? Povieme si viac.
Zobraziť viacISO 50001 je medzinárodná norma, ktorá sa zameriava na systém energetického manažérstva (EnMS). A ako zosúladiť jej požiadavky s ESG? Povieme si viac...
Zobraziť viacViete ako je potrebné pracovať s ľuďmi tak, aby boli „správne nastavení“ a dávali si väčší pozor na to, aby chybu neurobili, prípadne ju odhalili v prípade, že ju vyprodukuje proces? Dozviete sa v našom článku.
Zobraziť viac