Snežienkova 1/A, 971 01 Prievidza
SK
CS

ROZHOVOR: Aká je úloha lektora v korporáciách?

KATEGÓRIA

 


Úlohou lektora pri soft skills tréningoch je inšpirovať. Ak teda chcú manažéri vzdelávania a personalisti merať výsledky takýchto tréningov, riešením by bolo nahradiť lektorov strojmi.

 

Čo je úlohou lektora v korporáciách?

 

Moje posledné skúsenosti z "in hause tréningov" v korporáciách ma postavili pred otázku: „čo je v skutočnosti úlohou lektora pri realizácii tréningov?“ Určite tomu dopomohli aj otázky personalistov a manažérov vzdelávania, ale pekne po poriadku.

Ako lektor sa riadim citátom od pána s menom  W.A. Ward:

,,Priemerný učiteľ vypráva. Dobrý učiteľ vysvetľuje.
Výborný učiteľ ukazuje. Najlepší učiteľ inšpiruje.“

 

Úlohou lektora pri soft skills tréningoch je inšpirovať. Ak teda chcú manažéri vzdelávania a personalisti merať výsledky takýchto tréningov, riešením by bolo nahradiť lektorov strojmi. Arthur C. Clarke  to povedal celkom presne:

“Každý učiteľ, ktorý môže byť nahradený strojom, by mal byť nahradený strojom!”

 

Na to už máme e-learning. Dajú sa do neho napísať krásne motivačné meta vety, správna firemná demagógia založená na strachu o miesto, za ktoré ste aktuálne zodpovedný a podobné chuťovky. Určite to funguje, má to však svoje hranice. Najväčšou bariérou v tomto prípade je neznalosť potreby niečo zmeniť. Ľudia ovládaní strachom, závisťou, prípadne mobujúcim šéfom sú ako žaba v hrnci so stále teplejšou vodou. Ich vlastná komfortná zóna im nedovoľuje pozrieť sa na svoj skutočný potenciál a už vôbec nie vyskočiť. 

 

Otvárajme potenciál tých, ktorí chcú na sebe naozaj pracovať.

 

Na to však treba, aby si aj manažéri dokázali udržať jednotný meter u svojich spolupracovníkov a to je v korporáciách ťažké. Prečo je to tak? Veď to poznáte: z najlepšieho obchodníka spravíme teamleadra, hoci na to vôbec nemá osobnostné predpoklady – hold, má ale výsledky. Z najšikovnejšieho IT-čkára bude vedúci oddelenia, čo na tom, že jeho emocionálna inteligencia je na úrovni veku, kedy prvý krát ťukol do klávesnice? Najlepšej pracovníčka na linke postúpi na predáčku. Nevadí, že je to egoistka bez akejkoľvek štipky tímového ducha. Do tímu dostaneme aj dcéru vedúceho oddelenia (doplňte si podľa svojich skúseností...). 

Už som to spomínal - každý manažér má takých spolupracovníkov, akých si zaslúži! Aj manažéri vzdelávania dosahujú také výsledky, akých ľudí posielajú na soft skills tréningy.

 

Pár tipov na základe mojich posledných skúseností z veľkých korporácií:

 

  • Podporujte tých, ktorí chcú ísť v sebarozvoji skutočne hlbšie. V takom prípade je dôležitým komponentom aj samoštúdium každého vášho spolupracovníka. Lektor je a aj naďalej by mal byť hlavne facilitátorom a inšpirátorom. 
  • Ak potrebujete nejakému vzdelávaniu robiť reklamu interne, tak je zase niečo nesprávne. Chcete výsledky zo soft školení? Začnite otvorenou komunikáciou s jednotlivými vedúcimi, alebo akcionármi, ktorí robili hodnotiace pohovory so svojimi spolupracovníkmi. Priamo im povedzte, aby podporovali silné stránky svojich ľudí. Je dokázané, že v činnostiach, pri ktorých využívame svoje silné stránky sa aj rýchlejšie učíme - až o 450% rýchlejšie a efektívnejšie.
  • Bojíte sa povedať to vašim nadriadeným? Ovláda Vás strach? Čo najhoršie sa môže stať? Budete nútený ísť s nimi do konfrontácie? Sú v tom obavy? Privolajte si na takúto konfrontáciu lektora, ale skutočného! Nie robota, po ktorom chcete aby hladkal Vaše ego, prípadne Vám pomohol hladkať ego Vášho nadriadeného.

 

Výsledky sú zmena a zmena znamená opustiť zónu komfortu a bezpečia.
Tak už konečne skočte, je to teraz na Vás!

 

 

PhDr. Martin Zibrín, PhD., MBA

Lektor kurzov z oblasti:

 

Podobné články

Total Productive Maintenance: cesta k takmer bezporuchovej výrobe -  Prvá časť

Total Productive Maintenance: cesta k takmer bezporuchovej výrobe - Prvá časť

KATEGÓRIA

Po obnove vojnou zničeného hospodárstva Japonska sa do popredia dostala otázka údržby strojov. Výrobné závody pracovali metódami preventívnej a produktívnej údržby, ktoré boli importované z USA. Ich základom bola myšlienka predísť poruche predtým, ako nastane a tým ušetriť zdroje nutné na obnovu chodu zariadenia. Naviac zásah do zariadenia bol zrealizovaný plánovane, čím bol vykonaný oveľa efektívnejšie, ako pri neplánovanej poruche.

Zobraziť viac
Hlavné zmeny v harmonizovanej príručke FMEA podľa AIAG a VDA

Hlavné zmeny v harmonizovanej príručke FMEA podľa AIAG a VDA

KATEGÓRIA

Metóda analýzy zlyhaní a ich možných následkov, známa pod skratkou FMEA, je známa od 40. rokov 20. storočia. Táto užitočná metóda, ktorá pomáha znižovať straty spojené so zlyhaním či už výrobku, alebo procesov sa postupom času vyvíjala a prenikala do odvetví, pre ktoré nebola pôvodne určená. Hromadné uplatnenie našla v automobilovom priemysle, kde sa stala súčasťou projektovej dokumentácie a komunikácie medzi dodávateľom a zákazníkom.

Zobraziť viac
Z konferencie: Pokročilé stratégie znižovania rizík a praktické nástroje a techniky pre ich posudzovanie

Z konferencie: Pokročilé stratégie znižovania rizík a praktické nástroje a techniky pre ich posudzovanie

KATEGÓRIA

Konferencia organizovaná spoločnosťou eFocus, ktorá sa konala 20.3.2019 bola zameraná na riadenie a elimináciu rizík vo všetkých oblastiach podnikateľských činností - systémy, procesy, produkty. Spoločnosť CeMS, s.r.o. v zastúpení Ing. Ľubomíra Kubinca prezentovala tému riadenie rizík v oblasti business continuity management. Systematický prístup v oblasti riadenia rizík bol prezentovaný hlavne formou využitia postupov podľa medzinárodných noriem ISO 31000:2018, ISO 22301:2017. Zároveň bol prezentovaný postup obnovy systému a podnikových procesov v prípade, že nastane riziko, ktoré ohrozí existenciu firmy a dodávky zákazníkom.

Zobraziť viac
5 hlavných limitov prečo nie je Lean Six Sigma všemocná

5 hlavných limitov prečo nie je Lean Six Sigma všemocná

KATEGÓRIA

Lean Six Sigma je silným nástrojom na odstraňovanie strát, alebo problémov v akomkoľvek procese. V Lean Six Sigma sa musí dodržiavať disciplína a rozhodnutia sa prijímajú na základe analýzy nameraných údajov, čiže poznania problému. Napriek tomu, že sa zdá často neosobná a neľudská, opak je pravdou. Aké sú ale jej limity a nástrahy?

Zobraziť viac

Newsletter