Snežienkova 1/A, 971 01 Prievidza
sk
cs
en
de

Aké typy auditov rozlišujeme v systémoch manažérstva?

KATEGÓRIA
|
AUTOR

 

Predtým ako si predstavíme rôzne typy auditov je dôležité vysvetliť, čo je audit a aká je jeho úloha.

Audit systému manažérstva je nezávisle, objektívne hodnotenie toho, ako dobre systém zodpovedá jeho vlastným požiadavkám rovnako ako medzinárodným štandardom ISO. Proces auditu pomáha zabezpečiť, aby bol systém manažérstva efektívny pri plnení cieľov a dokázal identifikovať príležitosti na zlepšenie. Audity posudzujú, ako dobre produkt, dizajn, proces alebo systém spĺňa špecifikované normy alebo postupy. 

Pravidelné audity sú pre spoločnosti nevyhnutné na posúdenie výkonnosti a formálne zdokumentovanie výsledkov. Organizácie, ktoré pravidelne vykonávajú interné audity, získavajú značné výhody, ktoré sú kľúčové pre optimalizáciu rastu. Tieto audity hodnotia efektívnosť spoločnosti a poskytujú poznatky pre efektívne zosúladenie stratégie.

Audítori v spoločnosti kontrolujú dokumenty, procesy a prístup zamestnancov, aby sa uistili, že všetko funguje správne.

 

Rozlišujeme niekoľko typov auditov:

Základné rozdelenie:

  • Interné audity: Vykonávajú sa internými audítormi, ktorí sú zamestnancami organizácie. Tento typ auditu musí vykonávať organizácia v plánovaných intervaloch, aby posúdila, či sa systém manažérstva zhoduje s vlastnými požiadavkami organizácie na jej systém manažérstva a s požiadavkami medzinárodnej normy ISO. Taktiež týmto auditom poskytuje informácie, či sa systém manažérstva efektívne implementuje a udržiava.
  • Externé audity: Vykonávajú sa externými audítormi, ktorí nie sú zamestnancami organizácie. Môžu to byť audítori z certifikačnej spoločnosti.
  • Plánované audity: Plánujú sa vopred a zameriavajú sa na konkrétne oblasti.
  • Neplánované audity: Vykonávajú sa bez predchádzajúceho upozornenia a zameriavajú sa na oblasti, o ktorých sa predpokladá, že by mohli predstavovať riziko.
  • Systémové audity: Posudzujú celkový systém manažérstva.
  • Procesné audity: Posudzujú jednotlivé procesy v rámci systémov manažérstva.

 

Špecializované audity:

  • Dodávateľský audit - zahŕňa proces hodnotenia a spolupráce, s cieľom zabezpečiť kvalitu a zodpovednosť. Komplexnou analýzou viacerých faktorov spoločnosti zabezpečujú spoľahlivosť svojich dodávateľov. Transparentnosť v reálnom čase, ktorú ponúkajú tieto audity, umožňuje podnikom a dodávateľom spoločne monitorovať aktivity nákupných objednávok a aktívne riešiť akékoľvek prípady nezhôd a chýb.
  • Audit výrobného tímu - zahŕňa kontrolu práce vykonávanej výrobným tímom. Audítori kontrolujú zmeny v ich procesoch, záznamy školení a predchádzajúcu prácu, aby sa tak uistili, že všetko spĺňa požadované štandardy. Audítori kontrolujú, či výrobný tím dodržiava postupy a či spĺňa kritéria kvality počas predbežnej kvalifikácie.
  • Bezpečnostný audit – počas tohto auditu, tím kontroluje plány a postupy, ktoré zabezpečujú bezpečnosť zamestnancov spoločnosti. Počas auditu preskúmavajú ako sa používajú zariadenia a krížovo kontrolujú bezpečnostné kroky organizácie. Spoločnosť je povinná zaviesť bezpečnostnú politiku, aby zabránila nehodám a zraneniam a vytvorila bezpečnejšie a zdravšie prostredie pre zamestnancov. Príklad: počas auditu sa preskúmava ako zamestnanci používajú bezpečnostné pomôcky pri obsluhe strojov alebo ako sú skladované nebezpečné materiály v spoločnosti.
  • Audit zariadení – počas auditu sa kontroluje kvalita vlastníctva spoločnosti, ako sú budovy a jej vybavenie. Audítori by mali monitorovať systémy ako sú vodné nádrže, kúrenie, vetranie a klimatizácie, výrobné zariadenia a technológie atď. Tento audit sa zameriava na spôsoby ako zlepšiť výsledky v oblasti bezpečnosti a kvality. Príklad: Počas auditu kontroluje audítorsky tím hasiaci systém, aby sa uistili, že je prístupný a efektívne funguje, čím sa vytvára bezpečnejšie pracovisko pre zamestnancov. Rovnako sa kontroluje, či sú vykonávané pravidelné revízie zariadení.
  • Environmentálny audit – tento audit slúži na to, aby spoločnostiam pomohol vytvoriť ekologickejšie a menej znečistené prostredie. Identifikuje potenciálne riziká a vytvorí plán na splnenie bezpečnostných noriem. Audítorsky tím kontroluje, či zamestnanci dodržiavajú dané normy a či používajú správne techniky likvidácie odpadov. Príklad: kontrola nakladania s nebezpečným odpadom, či sa s ním nakladá predpísaným spôsobom a či sa vedie riadna dokumentácia.
  • Audit hodnotenia rizika – pomáha spoločnostiam identifikovať riziká na pracovisku. Kategorizujú každé riziko a zavádzajú opatrenia na prevenciu nehôd, problémov s kvalitou, zlyhaním strojov a prírodnými katastrofami. Príklad: Počas auditu zistia audítori klzké podlahy vo výrobnom priestore, ktoré predstavujú riziko pádu. Aby sa predišlo úrazom inštalujú sa protišmykové podložky a zamestnancom sa poskytujú bezpečnostné školenia. Týmto postupom sa znižuje riziko úrazov na pracovisku a tiež sa spoločnosť vyhýba možným finančným stratám.
  • Audit kontroly dizajnu – zabezpečuje, že výrobcovia dodržiavajú správnu, vyhovujúcu a systematickú metódu výroby bezpečných a vysokokvalitných produktov, ktoré spĺňajú potreby používateľov. Audítorsky tím kontroluje plán návrhu, vstupy a výstupy, aby sa uistil, že spĺňajú špecifické kritéria a analyzuje potenciálne riziká, skôr ako sa vyskytnú. Príklad: v odvetví zdravotníckych pomôcok môže audítorsky tím skontrolovať, čí dizajn nového chirurgického prístroja spĺňa požadované bezpečnostné normy, pokiaľ nie, môžu podniknúť príslušné kroky na riešenie a nápravu problémov.
  • Regulačný audit – kontroluje, či spoločnosť dodržiava špecifické pravidlá a štandardy stanovené regulačnými agentúrami. Preverujú postupy v oblasti kvality a zhromažďujú dôležité údaje, aby našli šedé oblasti, v ktorých spoločnosť nedodržiava pravidlá.
  • Audit validácie metód – vykonávajú ho regulačné orgány, aby skontrolovali, či sú testovacie metódy používané vo výrobe štandardizované, konzistentné a dobre zdokumentované. Tým sa zabezpečuje, že produkty vyrobené pre ľudské použitie sú spoľahlivé a presné. Príklad: vo farmaceutickej výrobe môže audit validácie metódy overiť testovacie postupy používané na kontrolu účinnosti a čistoty liekov a uistiť sa, že daný liek je účinný pri liečbe choroby, pre ktorú bol vyrobený.

 

Akýkoľvek audit musí vykonávať kompetentná osoba, ktorá bola na túto činnosť poverená.  Na získavanie kompetencií audítora slúžia špecifické školenia, ktoré môžete nájsť aj na stránke cems.sk

 
 

Odporúčané školenia:

Názov školenia Trvanie školenia Miesto konania Cena Najbližší termín
1 deň (8:00 - 14:00)
Online 279,00 €
343,17 € s DPH
26.06.2025

Mohlo by Vás zaujímať:

Podobné články

ISO 37001:2025: Nový štandard pre boj proti úplatkárstvu v digitálnom veku

ISO 37001:2025: Nový štandard pre boj proti úplatkárstvu v digitálnom veku

KATEGÓRIA

V dnešnom globalizovanom a digitálne prepojenom svete, kde obchodné transakcie prekračujú hranice a technológie menia spôsob, akým podnikáme, predstavuje úplatkárstvo a korupcia neustálu a čoraz sofistikovanejšiu hrozbu pre podniky všetkých veľkostí. S príchodom normy ISO 37001:2025 prichádza nový štandard, ktorý pomáha organizáciám efektívnejšie čeliť týmto výzvam.

Zobraziť viac
Cyber Resilience Act: Týka sa Vás? Skúste si tento rýchly test!

Cyber Resilience Act: Týka sa Vás? Skúste si tento rýchly test!

KATEGÓRIA

Cyber Resilience Act je nové nariadenie EÚ, ktoré prináša tvrdšie pravidlá pre kybernetickú bezpečnosť produktov s digitálnymi prvkami. Týka sa aj Vás?

Zobraziť viac
NIS 2 a zákon o kybernetickej bezpečnosti – najdôležitejšie informácie

NIS 2 a zákon o kybernetickej bezpečnosti – najdôležitejšie informácie

KATEGÓRIA

Slovenská republika stojí pred významnou zmenou v oblasti kybernetickej bezpečnosti. Novela zákona o kybernetickej bezpečnosti, ktorá nadobudla účinnosť 1. januára 2025, priniesla viaceré dôležité zmeny pre firmy aj verejné inštitúcie.

Zobraziť viac
Pet-friendly kancelárie: Ako zvieratá menia pracovné prostredie k lepšiemu

Pet-friendly kancelárie: Ako zvieratá menia pracovné prostredie k lepšiemu

KATEGÓRIA

V posledných rokoch rastie trend pet-friendly kancelárií, teda pracovísk, kam si môžu zamestnanci priniesť svojich domácich miláčikov. Hoci sa môže zdať, že sa jedná a neobvyklý prístup, skúsenosti organizácií ukazujú, že prítomnosť maznáčikov na pracovisku pozitívne ovplyvňuje pracovné prostredie a produktivitu. Čo presne znamená Pet-Friendly kancelária a aké výhody z nej plynú?

Zobraziť viac

Newsletter