Snežienkova 1/A, 971 01 Prievidza
sk
cs
en
de

Ako prebiehal úspešný projekt implementácie Lean


Povahu modernej spoločnosti najlepšie charakterizuje slovo zmena, pričom toto slovo určuje výzvu, ktorej dnešní manažéri čelia. V prostredí rýchleho technologického pokroku a intenzívnej konkurencie je veľmi zložité dosahovať požadované výsledky za pomoci starých metód. Jednou zo základných potrieb firiem je schopnosť zlepšiť základné ukazovatele spoločnosti, tzv. KPI v čo najkratšom čase. Úspech manažmentu závisí od jeho schopnosti riadiť a adaptovať zmeny s využitím princípov štíhlej výroby, tzv. Lean manažmentu. Ich integrovanie do procesov podniku môžu túto schopnosť podniku zabezpečiť.

Jedným takým úspešným príbehom implementácie nástrojov Lean manažmentu a zároveň aj zlepšenia KPI´s sa pomocou nášho lektora odohral v jednej nadnárodnej firme pôsobiacej na Slovensku. Manažment firmy sa prioritne zaoberal zvládaním rýchlej dynamiky rastu zákaziek firmy a postupné zlepšovanie jej výkonnosti. Začali správne a to poskytnutím školení pracovníkom na rôznych úrovniach. Horšie to však bolo so zavedením získaných vedomostí do praxe a to aj napriek odhodlaniu účastníkov školení. Vzhľadom na to, že dynamika zlepšovania nebola dostatočná, niektorí členovia manažmentu vycítili, že na potrebu rýchlej zmeny by bolo vhodné prizvať niekoho s praktickými skúsenosťami s transformáciou, zlepšovaním výkonnosti a aj so zmenou kultúry spoločnosti.

Začiatok tejto úspešnej cesty sa začal zavedením denných mítingov od úrovne Line lídrov až po operačného manažéra. Ich cieľom bolo vyhodnocovanie výsledkov predchádzajúceho dňa a promptné reagovanie na vzniknuté problémy. Ďalšou výzvou bolo výrazne zlepšiť eskaláciu problémov od operátorov smerom hore a ich riešenie vo všetkých oblastiach, ktorým operátori čelili a tiež zlepšiť zapojenie podporných oddelení. Súčasťou zlepšenia manažmentu na linkách a zariadeniach, tzv. „shopfloor managementu“ bolo tiež zameranie sa na zlepšenie celkovej efektívnosti zariadení – OEE (Overall equipment effectiveness) s dôrazom na denné zaznamenávanie prestojov na strojoch, zariadeniach a výrobných linkách, ich vyhodnocovanie na dennej, či týždennej báze a ich odstraňovanie. To napomohlo zlepšiť komunikáciu medzi oddeleniami, s dôrazom na riešenie top problémov na úrovni nižšieho manažmentu vo výrobe a podporných funkcií. Tým došlo k zrýchleniu riešenia problémov, ktoré boli predtým odkázané na zásahy a reaktivitu top manažérov. Tá je aj v súčasnosti niekedy potrebná, ale už len v prípadoch, v ktorých je to nutné z dôvodu kompetencií manažmentu.

Výsledky sa začali postupne dostavovať. Ich dôkazom bolo zlepšenie OEE  celej lisovne o 30,4 %. Okrem iného sa nám podarilo zvýšiť počet úderov na pilotnom lise o 60,5 %, ktoré bolo úzkym miestom výroby.           
 

      

 

Nevyhnutnou súčasťou transformácie bolo aj zlepšenie 5S a zníženie času prestavenia liniek s metodikou SMED, vďaka ktorej sa nám podarilo znížiť čas prestavenia liniek z jedného typu výrobku na iný minimálne o 24 %. Za týmito výsledkami treba vidieť nielen úspešné zvládnutie metodík a zmeny zmýšľania v rámci celej firmy, zlepšenie vizuálneho manažmentu a pravidelné informovanie všetkých pracovníkov o dosahovaných výsledkov, ale hlavne zlepšenie vďaka pravidelnej kontrole dodržiavania zavedených postupov. Bez nej by dosiahnuté zlepšenie bolo ťažko udržateľné. Ľahšie je niečo zaviesť ako udržať. Na podporu kontroly sme zaviedli LPA audity (Layered process audit), do ktorých bol zapojený aj manažment na všetkých úrovniach, vrátane technických pracovníkov. Vďaka tomu manažment získal prehľad o stave dodržiavania interných inštrukcií a smerníc, ale aj informáciu o potrebe ich zlepšovania.

Ďalším krokom boli aktivity zamerané na zníženie jedného z ôsmich plytvaní, tzv. MUDA a to na zníženie plytvania intelektom. Tu sme sa zaoberali tým, ako zvýšiť záujem o zlepšenie súčasného stavu na všetkých úrovniach, či už na svojom pracovisku alebo v rámci celej spoločnosti. To spočívalo vo vytvorení kritérií na hodnotenie zlepšovacích návrhov tzv. Kaizenov, vrátane motivačnej zložky. Vďaka nej a aj komunikačnej kampani, sa nám podarilo zvýšiť počet podaných Kaizenov z nuly na niekoľko desiatok v priebehu pol roka.

Tento príbeh pokračuje úspešne už bez našej podpory a pomoci. Vďaka nej mohli pracovníci vidieť, že dosiahnuté výrazné zlepšenia nezostali len pri želaní, ale sa stali skutočnosťou.
 

Odporúčané školenia:

Názov školenia Trvanie školenia Miesto konania Cena Najbližší termín
2 dni (8:00 - 14:00)
Online 359,00 €
430,80 € s DPH
05.12.2024 - 06.12.2024 + 11
2 dni (8:00 - 14:00)
Online 359,00 €
430,80 € s DPH
16.12.2024 - 17.12.2024 + 5
1 deň (8:00 - 14:00)
Online 199,00 €
238,80 € s DPH
20.01.2025 + 3

Podobné články

Pet-friendly kancelárie: Ako zvieratá menia pracovné prostredie k lepšiemu

Pet-friendly kancelárie: Ako zvieratá menia pracovné prostredie k lepšiemu

KATEGÓRIA

V posledných rokoch rastie trend pet-friendly kancelárií, teda pracovísk, kam si môžu zamestnanci priniesť svojich domácich miláčikov. Hoci sa môže zdať, že sa jedná a neobvyklý prístup, skúsenosti organizácií ukazujú, že prítomnosť maznáčikov na pracovisku pozitívne ovplyvňuje pracovné prostredie a produktivitu. Čo presne znamená Pet-Friendly kancelária a aké výhody z nej plynú?

Zobraziť viac
Huráá procesy - 1. časť

Huráá procesy - 1. časť

KATEGÓRIA

Pojem proces je v dnešnej dobe veľmi populárne slovo. Avšak ľudia častokrát nevedia, čo tento pojem znamená. Viete, čo to ten proces vlastne je?

Zobraziť viac
Svetový deň kvality – Oslava neustáleho zlepšovania

Svetový deň kvality – Oslava neustáleho zlepšovania

KATEGÓRIA

Svetový deň kvality oslavujeme každý rok, druhý novembrový štvrtok. V roku 2024 je to 14. november. V tento deň sa zameriavame na dôležitosť kvality vo všetkých oblastiach nášho života, pretože kvalita je neodmysliteľnou súčasťou našich životov, či už pri výrobe produktov alebo poskytovaní služieb.

Zobraziť viac
Menej známe ISO normy - načo slúžia?

Menej známe ISO normy - načo slúžia?

KATEGÓRIA

V dnešnom konkurenčnom prostredí sa firmy snažia neustále zlepšovať svoje služby a produkty. Jedným z nástrojov, ktorý im v tom pomáha, sú ISO normy. V tomto článku sa zameriame na štyri konkrétne normy – ISO 17100, ISO 28000, ISO 18788 a ISO 41001 – a vysvetlíme, prečo sú dôležité pre rôzne oblasti podnikania.

Zobraziť viac

Newsletter