Snežienkova 1/A, 971 01 Prievidza
sk
cs
en
de

Ako prebiehal úspešný projekt implementácie Lean


Povahu modernej spoločnosti najlepšie charakterizuje slovo zmena, pričom toto slovo určuje výzvu, ktorej dnešní manažéri čelia. V prostredí rýchleho technologického pokroku a intenzívnej konkurencie je veľmi zložité dosahovať požadované výsledky za pomoci starých metód. Jednou zo základných potrieb firiem je schopnosť zlepšiť základné ukazovatele spoločnosti, tzv. KPI v čo najkratšom čase. Úspech manažmentu závisí od jeho schopnosti riadiť a adaptovať zmeny s využitím princípov štíhlej výroby, tzv. Lean manažmentu. Ich integrovanie do procesov podniku môžu túto schopnosť podniku zabezpečiť.

Jedným takým úspešným príbehom implementácie nástrojov Lean manažmentu a zároveň aj zlepšenia KPI´s sa pomocou nášho lektora odohral v jednej nadnárodnej firme pôsobiacej na Slovensku. Manažment firmy sa prioritne zaoberal zvládaním rýchlej dynamiky rastu zákaziek firmy a postupné zlepšovanie jej výkonnosti. Začali správne a to poskytnutím školení pracovníkom na rôznych úrovniach. Horšie to však bolo so zavedením získaných vedomostí do praxe a to aj napriek odhodlaniu účastníkov školení. Vzhľadom na to, že dynamika zlepšovania nebola dostatočná, niektorí členovia manažmentu vycítili, že na potrebu rýchlej zmeny by bolo vhodné prizvať niekoho s praktickými skúsenosťami s transformáciou, zlepšovaním výkonnosti a aj so zmenou kultúry spoločnosti.

Začiatok tejto úspešnej cesty sa začal zavedením denných mítingov od úrovne Line lídrov až po operačného manažéra. Ich cieľom bolo vyhodnocovanie výsledkov predchádzajúceho dňa a promptné reagovanie na vzniknuté problémy. Ďalšou výzvou bolo výrazne zlepšiť eskaláciu problémov od operátorov smerom hore a ich riešenie vo všetkých oblastiach, ktorým operátori čelili a tiež zlepšiť zapojenie podporných oddelení. Súčasťou zlepšenia manažmentu na linkách a zariadeniach, tzv. „shopfloor managementu“ bolo tiež zameranie sa na zlepšenie celkovej efektívnosti zariadení – OEE (Overall equipment effectiveness) s dôrazom na denné zaznamenávanie prestojov na strojoch, zariadeniach a výrobných linkách, ich vyhodnocovanie na dennej, či týždennej báze a ich odstraňovanie. To napomohlo zlepšiť komunikáciu medzi oddeleniami, s dôrazom na riešenie top problémov na úrovni nižšieho manažmentu vo výrobe a podporných funkcií. Tým došlo k zrýchleniu riešenia problémov, ktoré boli predtým odkázané na zásahy a reaktivitu top manažérov. Tá je aj v súčasnosti niekedy potrebná, ale už len v prípadoch, v ktorých je to nutné z dôvodu kompetencií manažmentu.

Výsledky sa začali postupne dostavovať. Ich dôkazom bolo zlepšenie OEE  celej lisovne o 30,4 %. Okrem iného sa nám podarilo zvýšiť počet úderov na pilotnom lise o 60,5 %, ktoré bolo úzkym miestom výroby.           
 

      

 

Nevyhnutnou súčasťou transformácie bolo aj zlepšenie 5S a zníženie času prestavenia liniek s metodikou SMED, vďaka ktorej sa nám podarilo znížiť čas prestavenia liniek z jedného typu výrobku na iný minimálne o 24 %. Za týmito výsledkami treba vidieť nielen úspešné zvládnutie metodík a zmeny zmýšľania v rámci celej firmy, zlepšenie vizuálneho manažmentu a pravidelné informovanie všetkých pracovníkov o dosahovaných výsledkov, ale hlavne zlepšenie vďaka pravidelnej kontrole dodržiavania zavedených postupov. Bez nej by dosiahnuté zlepšenie bolo ťažko udržateľné. Ľahšie je niečo zaviesť ako udržať. Na podporu kontroly sme zaviedli LPA audity (Layered process audit), do ktorých bol zapojený aj manažment na všetkých úrovniach, vrátane technických pracovníkov. Vďaka tomu manažment získal prehľad o stave dodržiavania interných inštrukcií a smerníc, ale aj informáciu o potrebe ich zlepšovania.

Ďalším krokom boli aktivity zamerané na zníženie jedného z ôsmich plytvaní, tzv. MUDA a to na zníženie plytvania intelektom. Tu sme sa zaoberali tým, ako zvýšiť záujem o zlepšenie súčasného stavu na všetkých úrovniach, či už na svojom pracovisku alebo v rámci celej spoločnosti. To spočívalo vo vytvorení kritérií na hodnotenie zlepšovacích návrhov tzv. Kaizenov, vrátane motivačnej zložky. Vďaka nej a aj komunikačnej kampani, sa nám podarilo zvýšiť počet podaných Kaizenov z nuly na niekoľko desiatok v priebehu pol roka.

Tento príbeh pokračuje úspešne už bez našej podpory a pomoci. Vďaka nej mohli pracovníci vidieť, že dosiahnuté výrazné zlepšenia nezostali len pri želaní, ale sa stali skutočnosťou.
 

Odporúčané školenia:

Názov školenia Trvanie školenia Miesto konania Cena Najbližší termín
2 dni (8:00 - 14:00)
Online 379,00 €
466,17 € s DPH
23.10.2025 - 24.10.2025 + 3
1 deň (8:00 - 14:00)
Online 219,00 €
269,37 € s DPH
27.10.2025
2 dni (8:00 - 14:00)
Online 379,00 €
466,17 € s DPH
29.10.2025 - 30.10.2025 + 1

Podobné články

Nariadenie EÚ o odlesňovaní (EUDR): Čo potrebujete vedieť

Nariadenie EÚ o odlesňovaní (EUDR): Čo potrebujete vedieť

KATEGÓRIA

Odlesňovanie a degradácia lesov predstavujú globálny problém s ďalekosiahlymi dôsledkami na klímu a biodiverzitu. Lesy sú kľúčové pre absorpciu skleníkových plynov a ich zdravie je nevyhnutné pre ľudí aj životné prostredie. Ale ako tento problém zastaviť?

Zobraziť viac
Udržateľnosť v praxi: Príležitosť aj nový štandard podnikania pre malé a stredné firmy

Udržateľnosť v praxi: Príležitosť aj nový štandard podnikania pre malé a stredné firmy

KATEGÓRIA

V poslednom období sa malé a stredné podniky stretávajú s rastúcim tlakom na poskytovanie údajov ako výpočet uhlíkovej stopy, spotreba vody, etické prehlásenia...Prečo sa tieto požiadavky objavujú teraz a prečo aj u menších podnikov? Povieme si viac.

Zobraziť viac
Ako prakticky implementovať ISO 50001 v súlade s princípmi ESG?

Ako prakticky implementovať ISO 50001 v súlade s princípmi ESG?

KATEGÓRIA

ISO 50001 je medzinárodná norma, ktorá sa zameriava na systém energetického manažérstva (EnMS). A ako zosúladiť jej požiadavky s ESG? Povieme si viac...

Zobraziť viac
Ako zvýšiť povedomie zamestnancov v automotive o kvalite?

Ako zvýšiť povedomie zamestnancov v automotive o kvalite?

KATEGÓRIA

Viete ako je potrebné pracovať s ľuďmi tak, aby boli „správne nastavení“ a dávali si väčší pozor na to, aby chybu neurobili, prípadne ju odhalili v prípade, že ju vyprodukuje proces? Dozviete sa v našom článku.

Zobraziť viac

Newsletter